Efter kritiken mot karriärlärarreformen: Förstelärare ska ge högre lön – åt alla

Karriärlärarreformen skulle lyfta läraryrket. Nu visar en färsk undersökning att det finns ett utbrett missnöje med reformen, inte minst bland de lärare som inte har en förstelärartjänst. Men det går att vända reformen rätt.

– Det största problemet är att något som var tänkt att bli lika har blivit så olika, säger Anders Almgren, förste vice ordförande i Lärarnas Riksförbund.

Kritiken mot karriärlärarreformen har handlat om godtyckliga utnämningar, korta tidsbegränsade förordnande och otydliga uppdrag.

Den kritiken återkommer i den undersökning som Lärarnas Riksförbund har låtit göra bland 225 av sina ombud.

Undersökningen visar att bara strax över hälften av ombuden anser att inrättandet och tillsättandet av nya karriärtjänster gått korrekt till. En tredjedel av ombuden upplever att lärare som inte har fått en förstelärartjänst är negativt inställda till reformen. Att bara drygt hälften av arbetsgivarna hade tagit fram en tjänstebeskrivning för sina karriärtjänster och att bara 16 procent av karriärtjänsterna är permanenta.

– Farorna som vi från Lärarnas Riksförbund såg var just att kommunerna inte skulle göra som avsikten med reformen var. Direktiven var inte tillräckligt detaljerade, alla kryphål var inte tilltäppta. Det är sorgligt att det finns två system som ibland motarbetar varandra. Att staten kommer med en reform som kommunerna till viss del motarbetar, säger Ander Almgren.

Läs mer på skolvärlden.se

Direktlänk till artikeln: skolvarlden.se/artiklar/svartmalad-reform-ska-vandas-ratt

tel: 0708-538253,

Taggar: