Skolan går miste om speciallärare

Den 1 juli träder lärarlegitimationen i full kraft. Då försvinner övergångsreglerna och det är bara legitimerade lärare som får ansvara för undervisning och sätta betyg. Men det finns fortfarande delar i reformen som ger orimliga konsekvenser för vissa lärargrupper. Läs mer i nya numret av Skolvärlden.

Under perioden när speciallärarutbildningen inte fanns läste lågstadieläraren Inger Fridolfsson in en magister i specialpedagogik. Men eftersom hon saknar formell speciallärarexamen fick hon avslag på sin legitimationsansökan, trots att hon har rätt kunskaper.

– I praktiken innebär Skolverkets beslut att skolorna inte kan använda de mest kvalificerade lärarna i den specialpedagogiska verksamheten och barn med störst svårigheter kommer inte heller att få hjälp av de lärare som har den mest meriterade utbildningen, säger hÄven lärare som bytt skolform och lärare inom särskolan hamnar i kläm och Lärarnas Riksförbund kräver snabba förändringar.

– Det är ont om speciallärare och behovet på skolorna är stort. Att det då finns lärare som har rätt kompetens, men ändå inte kan få legitimation känns onödigt, säger Bo Jansson, ordförande i Lärarnas Riksförbund.

Utbildningsminister Gustav Fridolin säger till Skolvärlden att han inte vill göra ändringar i reformen när orimliga konsekvenser upptäcks, utan vänta och föra diskussioner inom ramen för regeringens initiativ Nationell samling för läraryrket, där skolans parter deltar.

– De här grupperna som hamnar i kläm är kända för utbildningsdepartementet sedan länge. Jag har respekt för att ministern vill att vi samtalar och vi kommer såklart att framföra våra synpunkter. Men det får inte dröja för länge innan man förändrar, säger Bo Jansson.

tel: 0708-538253,