Mitt i Sälenfjällens skoterleder: Skotercenter – nytt paradis för skoterälskare

Report this content

Trenden med snöskoter är brännhet och nu öppnar ett skoterparadis mitt i Sälenfjällen. På Skotercenter bor man mitt i 40 mil preparerade skoterleder, med restaurang, bastu och fjällens största vardagsrum med bar. Och skotern, den parkerar man utanför dörren.

– Skotercenter är till för alla skoterälskare som saknat ett ställe för skoj, mys, äventyr och snack i baren, säger Kristofer Widing, vd och delägare till Skotercenter.

Skotercenter ligger mitt i milslånga preparerade skoterleder och har nära till både alpin skidåkning och längdspår. Hotellet har 49 rum och 126 bäddar fördelade på 5 rumsbyggnader. Dusch och toalett ligger utanför rummen i korridoren och i rummen ligger handduk och sänglinne, bädda får man göra själv. Dessutom finns en restaurang och ett stort vardagsrum med bar och en 117 tum stor skärm på väggen där filmer från dagens bravader kan beskådas.

– Vi har velat skapa en mysig atmosfär där skoteråkare av alla slag kan mötas för att ha kul tillsammans, utan att bli ruinerade. Oavsett om man har egen skoter eller hyr en skoter går det bra att parkera på gården framför dörren. Och självklart har vi ett stort torkrum för blöta skor och kläder, säger Kristofer Widing.

Även om hotellet inte strävar efter lyxstandard finns det ett område där Kristofer Widing inte tullar på kvaliteten; maten och drycken. Köksmästare Jonas Möller har 14 års erfarenhet av att laga mat till hungriga fjällturister och allt lagas från grunden.

– Efter en dag på fjället är det fantastiskt att få uppleva en måltid med riktigt vällagad mat tillsammans med gamla eller nya vänner. Vill man krypa in i en bastu eller hänga i bubbelpoolen med en öl före maten går det också bra, säger Kristofer.

Rekordmånga skotrar – och antalet ökar

I dag finns över 200 000 registrerade snöskotrar bara i Sverige, och antalet ökar snabbt. De som inte har egen skoter med sig till Skotercenter kan hyra en, eller kanske boka skotersafari med guide. Både privatpersoner och företag på konferens är välkomna och det finns också  rum där man får ta med sig hunden. I veckorna kan även ungdomsgrupper boka in sig.

– 200 000 skoterägare kan inte ha fel. Allt fler kommer upp hit för att uppleva fjällen på skoter och för den som mot förmodan tröttnar på skotern någon dag är det bara att ta fram skidorna, säger Kristofer Widing.

För att ladda ner bilder, gå in på www.skotercenter.se/sv/kontakta-oss/pressmaterial.aspx

För mer information, kontakta gärna:

Kristofer Widing, tfn 070 56032 20, hoffa@skotercenter.se

Karin Pontén, Vår pr-byrå, tfn 0708-66 66 31, karin.ponten@varprbyra.se