Skyltgruppen vinnare av Stockholms Skyltpris

Report this content

Vid en prisceremoni på Stockholms Stadsmuseum idag mottog Skyltgruppen Stockholms Skyltpris för skylten som pryder Dans och cirkushögskolans (DOCH) entré. Stockholms Skyltpris delas ut av Ljusreklamförbundet och Stockholms Stadsmuseum till den nyuppsatta skylt som mest berikar stadsrummet och förhöjer Stockholms skönhet under dygnets mörka timmar.

För att lyfta världens äldsta reklammedium – skylten - har Ljusreklamförbundet och Stockholms Stadsmuseum tillsammans instiftat Stockholms Skyltpris som idag delades ut för första gången.

Till Stockholms Skyltpris nomineras fast installerad, belyst eller lysande informations- eller reklamanordning som under det gångna kalenderåret placerats utomhus i Stockholms stadsrum och offentliga miljö. I år slutnominerades fyra skyltar av totalt 25 bidrag. Skyltgruppen stoltserade med två slutnomineringar, och tog slutligen hem förstapriset. Den vinnande skylten togs fram i samarbete med Nyréns Arkitektkontor och Dans och cirkushögskolan, och pryder skolans entré.

Juryns motivering löd:
De två meter höga blanka versalerna DOCH står helt förvånande inne i snårskogen och speglar omgivande träd och den långa fasadens fönsterband. Genom sin storlek och placering mitt emot den ganska anonyma huvudentrén blir den en del av entrérummet – på den plats där traditionellt ”skulpturer” brukar placeras. Bokstäverna är belysta underifrån på ett sätt som ger intressanta och ständigt förändrade speglingar i materialet. I en miljö med stora massiva byggnader i uppvuxen skog tar skylten en glittrande och monumental plats. Det är lätt att se Skyltens kaxighet och höga tekniska precision som ett uttryck för dans- och cirkuskonstens blandning av starkt utspel och disciplin.

Vid ceremonin på Stockholms Stadsmuseum mottog Skyltgruppens VD Malin Berg priset av stadsbyggnadsborgarrådet Regina Kevius.

- Det är jätteroligt att få bekräftelse på att vi är duktiga på det vi gör. I det här projektet har vi arbetat nära både kunden och arkitektkontoret, vilket verkligen syns i slutresultatet – en skylt som passar kundens profil samtidigt som den sticker ut, säger Malin Berg.

Jury och kriterier för Stockholms Skyltpris
Vinnarskylten utsågs av en jury bestående av välkända namn inom stadsplanering och arkitektur. Kriterierna är att den vinnande skylten ska ha god kommunikativ förmåga, god anpassning till omgivande arkitektur och stadsbild samt god teknisk och estetisk utformning.

Juryn för Stockholms Skyltpris:
Karolina Keyzer, (ordf) Stockholms stadsarkitekt
Ann-Charlotte Backlund, Stockholms stadsantikvarie
Anders Bodin, ordförande i Stockholms skönhetsråd
Roger Persson, ordförande i Ljusreklamförbundet
Jan-Erik Möller, designer

De nominerade skyltarna:
Dans och cirkushögskolan (DOCH), Brinellvägen 58
JRS Asset Management AB, Birger Jarlsgatan 14
Palmfeldt Center, Globenområdet
Teatergrillen, Nybrogatan 3

Vid prisceremonin delades även priset Lysande Skylt ut. Tävlingen Lysande skylt arrangeras i syfte att uppmärksamma, bevara och vårda vårt lysande kulturarv. De nominerade skyltarna 2011 var Tennstopet, Tulo, Victoria och Kungsgatan 48. Vinnare blev Tuloskylten vid S:t Eriksbron som i sitt nuvarande skick har lyst sedan 1958. Tävlingen avgjordes genom en omröstning på www.facebook.com/stadsmuseum där vem som helst var välkommen att delta.

För ytterligare information om Skyltgruppen, vänligen kontakta:
Malin Berg, VD
Tel direkt: 010-451 01 03
E-mail: malin.berg@skyltgruppen.se

Om Skyltgruppen
Skyltgruppen arbetar med skyltar - från enskilda skyltprojekt till omprofileringar med utrullning i många länder. Skyltgruppen utgör en viktig länk i marknadsföringskedjan för företag som vill stärka sina varumärken. Kunder är bl.a. Tieto, Länsförsäkringar, Vasakronan, Cramo, Telenor, Scandic Företaget grundades 1980 och har kontor i Stockholm, Malmö, Norrköping, Västerås och Oslo. Skyltgruppen omsätter 60 miljoner kronor. Läs mer på www.skyltgruppen.se

Taggar: