Bokslutskommuniké 2017-03-01 - 2017-05-31

Styrelsen och verkställande direktören för bolaget får härmed avge bokslutskommuniké för verksamhetsåret 2016-06-01 - 2017-05-31. Belopp inom parentes avser motsvarande periods belopp för föregående år.

KVARTALET

Mars 2017 – Maj 2017

• Nettoomsättningen uppgick till 15 192 (9 864) Tkr vilket motsvarar en tillväxt på 54% (8%).
  • Bruttoresultat uppgick till 5 708 (3 804) Tkr med en bruttovinstmarginal på 38% (39%).
  • Resultatet före avskrivningar och räntekostnader uppgick till -957 (-1 448) Tkr.
  • Resultatet före skatt uppgick till -1 184 (-1 601) Tkr.

ACKUMULERAT

Juni 2016 – Maj 2017

• Nettoomsättningen uppgick till 58 122 (42 504) Tkr vilket motsvarar en tillväxt på 37% (13%).
  • Bruttoresultatet uppgick till 22 919 (15 926) Tkr med en bruttovinstmarginal på 39% (37%).
  • Rörelseresultatet före avskrivningar och räntekostnader uppgick till -3 998 (-5 187) Tkr.
  • Resultat före skatt uppgick till -4 765 (-5 707) Tkr.

I resultat före avskrivningar och räntekostnader samt årets resultat för föregående år ingår emissionskostnader om 1 231 Tkr.

VD:S KOMMENTAR

Sleepo visar under sitt fjärde kvartal en fortsatt kraftig tillväxt samtidigt som resultatet har förbättrats. Omsättningen under kvartalet uppgår till 15,2 Mkr (9,9 Mkr), vilket är en ökning med 54% jämfört med motsvarande period föregående år. Sleepos fjärde kvartal infaller under vårmånaderna vilket är, sett till kundefterfrågan, bolagets säsongsmässigt svagaste månader. Givet den underliggande efterfrågan på möbler och inredning under kvartalet uppvisar Sleepo en imponerande omsättning vilket bådar väl för kommande starkare perioder.

Bruttomarginalen under kvartalet uppgick till 38% (39%), en minskning med en procentenhet jämfört med motsvarande period föregående år, vilket har som grund i viss lagerrensning under perioden för att frigöra lageryta för nytt och mer aktuellt sortiment.

Sleepo fortsätter att tilltala kunder i en växande utsträckning där orderantalet under kvartalet ökade med 83% jämfört föregående år. En förbättrad mobilanpassad hemsida, ett utökat och mer eftertraktat sortiment, en vässad kundanskaffningsmodell och inte minst en dedikerad organisation har satt sin prägel på vår stigande förmåga att attrahera nya samt återkommande kunder.

Det gångna räkenskapsåret har varit enormt spännande och händelserikt för Sleepo. Omsättningen uppgick till 58 Mkr (42,5 Mkr) vilket är en tillväxt mot föregående räkenskapsår på 37%. För räkenskapsåret har bolaget haft en tillväxttakt som är en bra bit högre än marknaden men sett till senaste halvåret har bolagets tillväxttakt varit avsevärt högre än marknaden. Det är en tillväxttakt som även ser ut att hålla i sig efter periodens utgång.

På Sleepo har det under året skett massiva förändringar och förbättringar och som under räkenskapsårets andra hälft har gestaltat sig i den markanta tillväxt som vi ser. Sleepo har lanserat ett nytt IT-system med ny mobilanpassad hemsida som har förutom ökad stabilitet och prestanda resulterat i en väsentligt förbättrad användarupplevelse och besökskonvertering.

Vidare har bolaget byggt upp ett attraktivt och efterfrågat inredningssortiment där bolaget gått från att primärt tillhandahålla sällanköpsvaror till att även erbjuda ett mer snabbrörligt inredningssortiment. Detta har resulterat i att vi tilltalar en större kundbas samt att våra existerande kunder lockas till att återkomma till oss oftare. Detta har lett till en ökad omsättning samt en högre och mer långvarig avkastning på vår marknadsföring.

Vårt säng- och möbelsortiment har även det utvecklats under årets gång och där vi ser fortsatt goda tillväxttal och en vidare enorm potential.

Vi har även under året stärkt organisationen i bland annat logistik och kundtjänst och där vi kontinuerligt arbetar med att vässa vårt serviceerbjudande mot kund för att överträffa de höga förväntningar som konsumenten idag ställer på leveranser och kundbemötande. Den stigande och stabila andelen återkommande kunder ser vi som ett fint kvitto på att våra kunder uppskattar vårt dedikerade arbete.

Vi summerar ett år där Sleepo tagit betydande steg framåt på flertalet områden och där vi står väl rustade för fortsatta framsteg och tillväxt. Med en obegränsad marknadspotential, underliggande tillväxt och med vinden i ryggen ser jag tillsammans med alla medarbetare varmt fram emot kommande års möjligheter.

Stockholm i maj, 2017

Philip Nickolsten,

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER DET FJÄRDE KVARTALET

Inga händelser av väsentlig karaktär har skett under perioden.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER DET FJÄRDE KVARTALETS UTGÅNG

• Sleepo har erhållit ett villkorligt lån av styrelseordförande med ett belopp om 1 Mkr till marknadsmässig ränta och återbetalning sker vid möjlighet.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER ÅRET

• Bolaget har för räkenskapsåret genererat en omsättningstillväxt på 37% (13%). Under räkenskapsårets andra hälft har bolaget genererat en omsättningstillväxt på 54% (6%).
  • Bolaget har under räkenskapsåret haft en ökning i orderantal med 66% mot föregående år.
  • Bolaget har under räkenskapsåret haft 2,1 miljoner besökare till hemsidan vilket är en ökning med 30% mot föregående år.

FRAMÅTBLICKANDE UTTALANDEN
Under nästkommande räkenskapsår fortsätter Sleepo att satsa på tillväxt genom att attrahera både nya kunder och aktivera befintliga kunder i syfte att växa på marknaden. Försäljningstillväxten fortsätter också under kvartal ett på det nya räkenskapsåret på samma nivå som under detta kvartal. Tillväxtorienterade satsningar tillåts att belasta resultatet kortsiktigt för att bygga större volym i affären som möjliggör högre vinstmarginal på sikt. Samtidigt kommer fokus vara att på årsbasis förbättra såväl kassaflöde som lönsamhet.

FÖRSÄLJNING OCH RESULTAT
Bolagets nettoomsättning uppgick under det fjärde kvartalet till 15 192 (9 864) Tkr med en bruttovinst om 5 708 (3 804) Tkr och ett resultat före skatt om -1 184 (-1 601) Tkr. Nettoomsättningen ackumulerat för året uppgick till 58 122 (42 504) Tkr med en bruttovinst om 22 919 (15 926) Tkr, EBITDA -3 998 (-5 187) Tkr och årets resultat -3 265 (-5 707) Tkr.

LIKVIDITET OCH FINANSIERING
Den 31 maj 2017 uppgick bolagets kassa och bank till 838 (4 038) Tkr, varav 506 (455) Tkr bestod av låsta medel i form av garantier. Bolaget har även en checkkredit om 600 Tkr. Bolaget har räntebärande skulder om 50 (321) Tkr.

INVESTERINGAR
Sleepos totala investeringar under det fjärde kvartalet uppgick till 459 (574) Tkr. Vid årets slut har bolaget anläggningstillgångar på 3 064 (1 967) Tkr, varav 102 (147) Tkr utgörs av materiella anläggningstillgångar och 2 963 (1 820) Tkr utgörs av immateriella anläggningstillgångar. De immateriella anläggningstillgångarna består till störst del av utvecklingskostnader för IT-plattformen. Totala investeringar under helåret uppgick till 1 834 (1 297) Tkr.

AVSKRIVNINGAR
Avskrivningar för det fjärde kvartalet belastar resultatet med 221 (129) Tkr varav 210 (118) Tkr avser avskrivningar på utvecklingskostnader. Resterande avskrivningar om 11 (11) Tkr avser inventarier. Totala avskrivningar ackumulerat för året uppgick till 737 (417) Tkr varav 692 (373) Tkr avser avskrivningar på utvecklingskostnader. Resterande avskrivningar om 45 (44) Tkr avser inventarier. Alla tillgångar skrivs av på 5 år.

EGET KAPITAL
Den 31 maj 2017, efter justering för uppskjuten skatt, uppgick bolagets eget kapital till 1 091 (4 356) Tkr varav 692 (692) Tkr avser aktiekapital.

UPPSKJUTEN SKATTEFORDRAN
Styrelsen har beslutat att redovisa 1,5 Mkr i uppskjuten skattefordran. Bedömningen grundar sig i att bolaget har visat goda tillväxttal de senaste två kvartalen och tillväxten håller samma fina nivå även efter räkenskapsårets utgång. Bolaget bedöms att inom närliggande perioder börja genera positivt rörelseresultat.

AKTIE OCH AKTIEÄGARE
Per den 31 maj uppgick antalet aktier till 6 293 000 fördelat på 368 aktieägare. Samtliga aktier har lika rätt till bolagets vinst och tillgångar.

REDOVISNINGSPRINCIPER
Företaget redovisar enligt regelverket K3 vilket är oförändrat mot föregående år.

REVISORS UTLÅTANDE GÄLLANDE KVARTALSRAPPORTEN
Kvartalsrapporten har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.

NÄSTA RAPPORT
Kvartalsrapport 1: 31 oktober 2017

ÅRSSTÄMMA
Årsstämman kommer att hållas den 4 oktober 2017 i Stockholm. Årsredovisningen kommer att finnas tillgänglig på bolagets samt Aktietorgets hemsida senast den 13 september 2017.

UTDELNING
Bolaget föreslår att ingen utdelning ges.

FÖR FRÅGOR, VÄNLIGEN KONTAKTA:
Philip Nickolsten, VD
E-post: philip@sleepo.se

SLEEPO AB (PUBL)
Markvardsgatan 9
E-post: info@sleepo.se
Hemsida: http://www.sleepo.se

Denna information är sådan information som Sleepo AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 31 juli 2017.

Sleepo AB är ett e-handelsbolag som säljer möbler och heminredning på nätet med ett uttalat fokus på att hålla marknadens bästa och bredaste sortiment. Bolaget grundades 2011 och den första handelsdagen var i november samma år. Bolaget har vuxit snabbt och erbjuder idag över 10 000 produkter fördelat över 80 varumärken kombinerat med bolagets egna varumärken. Idag har Sleepo cirka 70 olika produktkategorier inom möbler och heminredning, och sortimentet växer kontinuerligt. Bolaget är sedan 2016-01-15 noterat på Aktietorget.