Nu börjar Sveriges största matfestival

Report this content

Smaka på Stockholm öppnar 1 juni med ett fullspäckat schema fram till kvällen på nationaldagen 6 juni. På plats finns bland annat flera av landets främsta kockar, 32 restauranger och food trucks, 40 bagare och 30 mathantverkare. Årets största nyhet är FoodTech Village som visar framtidens tekniska innovationer inom mat.

Smaka på Stockholm har under 26 år i Kungsträdgården vuxit till en av världens största matfestivaler med 350 000 besökare per år. Under de senaste åren har innehållet utvecklats rejält och festivalen involverar nu ett antal av landets främsta kockar samt flera restauranger och food trucks med smaker från hela världen.

– Den största utmaningen för en matfestival i den här storleken är att erbjuda något intressant för alla, oavsett intresse och kunskapsnivå, säger Anders Sewerin som varit med och grundat Smaka på Stockholm. Därför har vi nu skapat ett utbud som både går djupare och bredare än någonsin.

Nytt för året är en pizzaugn som leds av bagaren Sébastien Boudet. Den bemannas av kockar som Mathias Dahlgren, Sayan Isaksson, Niklas Ekstedt och Filip Fastén med flera. Från lunch till middag varje dag turas de om att baka sina favoritpizzor.

Den allra största nyheten på Smaka på Stockholm är dock satsningen på Foodtech. Parallellt med festivalen sker Sweden Foodtech - The Big Meet, ett internationellt möte mellan entreprenörer och aktörer inom livsmedels-industrin. Flera av företagen finns även på plats i Kungsträdgården och skapar FoodTech Village. Där kan besökare uppleva allt från köksodlingar till hälsoappar. Under Foodtech-temat tävlar superdatorn Watson mot kända kockar i matlagning på stora scen och kocken Ulf Wagner skriver historia med en 3D-skrivare för mat.

På schemat finns även en stadskamp, kockdueller, dryckesprovningar under samt pop-up restaurangen med bland andra Punk Royale. Samtliga aktiviteter och konserter på stora scenen är kostnadsfria och bland artisterna finns Moneybrother, Kayo, Blacknuss och Lustans Lakejer.

FAKTA SMAKA PÅ STOCKHOLM 2017
19 restauranger
13 Food trucks
16 dryckestält
40 utställare
48 cook-alonger
32 artister och grupper
17 kockdueller
1 stadskamp mellan Stockholm och Göteborg
70 bagare och mathantverkare från små svenska bagerier, mejerier och slakterier
200 000 portioner mat
Över 200 000 glas öl och vin
Över 200 000 glas alkoholfria drycker

För mer information kontakta:

Anders Sewerin, grundare till Smaka på Stockholm

För pressackreditering till torsdagen 1 juni maila:
mats@kitchenpr.se

För fler bilder:
Samtliga foton av Peter Backman

OM SMAKA PÅ STOCKHOLM
Smaka På Stockholm är Sveriges största årligen återkommande evenemang med över 350 000 personer besökare i Kungsträdgården, Stockholm. På matfestivalen finns spännande smaker, tradition och nya trender. I år är cirka 20 restauranger och 13 food trucks med under Smaka på Stockholm 2017 som äger rum 1-6 juni. Evenemanget drivs av Anders Sewerin och Johan Turesson.

www.smakapastockholm.se

Snabbfakta

Twittra det här
Den allra största nyheten på Smaka på Stockholm är dock satsningen på Foodtech. I FoodTech Village kan besökare uppleva allt från köksodlingar till hälsoappar.
Twittra det här

Citat

– Den största utmaningen för en matfestival i den här storleken är att erbjuda något intressant för alla, oavsett intresse och kunskapsnivå. Därför har vi nu skapat ett utbud som både går djupare och bredare än någonsin.
Anders Sewerin som tillsammans med Johan Turesson grundat Smaka på Stockholm.