DELÅRSRAPPORT 1 JULI - 30 SEPTEMBER 2015

KONCERNENS PERIODSIFFROR I KORTHET

Period                                    Period

2015-07-01                          2015-01-01

KSEK                                2015-09-30                          2015-09-30

Nettoomsättning                 146 754                               175 876

EBITDA                             -787                                     -978

Rörelseresultat                   -1 264                                  -1 628

Resultat efter

finansiella poster                -2 576                                  -3 190

Resultat                            -2 548                                  -3 155

Resultat/aktie                    -0,02                                    -0,02

Soliditet, %                        9%                                       9%

Likvida medel/aktie             0,40                                     0,40

Eget kapital/aktie               0,24                                     0,24

Antal aktier, st                   130 520 592                        130 520 592

KOMMENTARER TILL RESULTATET

• Det svaga resultatet beror till stor del av moderbolagets svaga siffror avseende oljeprospekteringsverksamheten, kostnader av engångskaraktär samt på att Smart Energy inte ägts under hela 2015.
  • I koncernens resultaträkning ingår de olika förvärvens resultat och omsättning från och med respektive förvärvs tillträdesdag:
    Smart Energy Sweden Fuels AB, 2015-06-05

Energi & Bränsle i Skåne AB, 2015-08-17

Pallas Group AB (Publ), 2015-09-29
  • De olika förvärven har medfört större kostnader av engångskaraktär, både i samband med förvärven samt sedan av organisatorisk art, såsom systembyten etc. Dessa kostnader uppgår till ca 1,3 mkr.
  • Förvärvsanalysen av förvärvet av Smart Energy Sweden Fuels AB har räknats om utifrån att förvärvet räknas som ett omvänt förvärv. Detta har i princip inneburit att Goodwillposten och det egna kapitalet minskat med motsvarande belopp jämfört med vad tidigare förvärvsanalys visat och i sin tur har även koncernens nyckeltal påverkats.
  • Avskrivningstakten på goodwill för förvärven är satt till 10 år.
  • Förvärvet av Pallas Group AB har medfört en stor minoritetspost, eftersom ca 19% av kapitalet förvärvats men koncernförhållandet uppfylls i och med att förvärvet motsvarar drygt 50 % av rösterna. Förvärvet av denna aktiepost kommer att påverka EBITDA resultatet positivt från och med årets bokslut med ca 8-9Mkr per helår.

Styrelseordföranden har ordet

Bäste aktieägare!

Denna kvartalsrapport ger lite mer kött på benen och visar vad bolaget nu sysslar med. Tillväxten är hög och utvecklingen har gått mycket snabbt och kommer fortsätta starkt framåt! Fokus under året har bara lagts på expansion och konsolidering av förvärven. Denna strategi kommer fortsätta under kommande år med tillägget att under 2016 ha som mål att göra ett plusresultat på sista raden och inte bara positivt EBITDA. Det kostar att växa och det syns i denna rapport då bolaget belastats med stora engångskostnader i samband med förvärv och utveckling. Allt detta går enligt plan och vid denna tid om ett år så är ni aktieägare i ett helt annat bolag än idag. De resurser vi nu sitter med, egen oljehamn, kontroll av egna tankfartyg, egen försäljningsorganisation samt egna tankstationer o tankbilar är en unik situation. Tillsammans med stor kassa samt över 5000 aktieägare gör att vi tillsammans kan göra Smart till ett starkt energibolag med stora marknadsandelar.

Intresset för Smart tankstationer är mycket stort och all personal jobbar hårt i koncernen. Att vi nu har satt organisationen och kan öka expansionstakten under 2016 känns bra. En del av grovjobbet är gjort men mycket återstår. Kommuner och företagare ställer upp med billig mark, i vissa fall bara 500kr i årsarrende för att få en Smartstation till sin bygd. Smart jobbar därmed inte bara för sina aktieägare utan gör därmed också samhällsnytta.

Smart Energy har börjat sin resa med fossila bränslen och kommer följa utvecklingen med förnyelsebara bränslen som har börjat. Redan nu har Smart bränslen med raps iblandat och vad vi kan vara säkra på är att Sverige behöver ett bränslebolag som ägs av folket och kan erbjuda energi till ett konkurrenskraftigt pris och samtidigt vara tillgänglig på hela landsbygden. Sen om det må vara elstationer för elbilar, gas, etanol, diesel, HVO, raps, m.fl. har ingen betydelse då Smart kommer att finna en kommersiell väg att tjäna pengar oavsett typ av energi som marknaden efterfrågar. Smart Energi helt enkelt!

Vill samtidigt tacka för ert förtroende som aktieägare i Smart och är tacksam för ert tålamod gällande nyhetsflöde mm från bolaget. Under 2016 så kommer det fokuseras mer på IR frågor genom aktiespararträffar, bättre hemsida med nyhetsbrev, events i samband med invigningar av nya Smart stationer mm. Arbetet har påbörjats med och nu finns flera filmer som beskriver verksamheten tillgänglig.

Vill också passa på att önska er en välsignad julhelg!

Fredrik Johansson

VIKTIGA HÄNDELSER UNDER PERIODEN

Förvärvet av Smart Energy Sweden Fuels AB godkändes vid den extra bolagsstämman den 27 juli.
Samtidigt godkändes även namnändringen till Smart Energy Sweden Group AB (publ).
Val av ny styrelse och ny revisor godkändes enligt förslag. Samtliga beslut var enhälliga.

Det nya bolaget beräknas, under innevarande år, omsätta ca 330 MSEK och på helårsbasis omsätta ca 750 MSEK.

Den 5 augusti öppnade det nya bolaget sin andra tankstation i Småland, nu i Bor. Den allra första stationen finns i Skruv, den öppnade i under tidig vår.

Smart Energy har via dotterbolag tecknat ett nytt kreditavtal gällande både banklån och rörelsekredit på totalt 89 MSEK. Detta stärker bolagets finansiella ställning, samtidigt som det öppnar för framtida förvärv av t.ex. fler bränslebolag.

Bolaget har påbörjat processen för en åternotering av aktien till den ordinarie listan på AktieTorget vilket har dragit ut på tiden och nu beräknas vara klart under första kvartalet 2016.

Bolagets namnbyte från Caucasus Oil AB (publ) till Smart Energy Sweden Group AB (publ) registrerades hos Bolagsverket den 7 augusti 2015. Bolagets aktie handlas från och med 2015-08-11 under det nya kortnamnet SMART.

Bränslebolaget Energi & Bränsle i Skåne AB förvärvades under perioden genom ett av Smart Energys dotterbolag. Energi och Bränsle har länge varit marknadsledande på bränsleförsäljning i
Skåneregionen. Energi & Bränsle köper och säljer bränslen till bl.a. jordbruk och industri, och hade en nettoomsättning på ca 350 MSEK under 2014, och man fortsätter att öka försäljningen. Försäljningen inom Smart-koncernen, inkl. nyförvärvet av Energi & Bränsle, blir ca 75 miljoner liter bränsle årligen och är stadigt ökande. Genom förvärvet ökar Smart-koncernen sin nettoomsättning
till ca 750 MSEK per helår.

En ny Smart-station installerades i mitten av augusti i Svärtinge nordväst om Norrköping. Den nya stationen beräknas öka koncernens försäljning med cirka 12 MSEK per år. Smart är ensam station på orten.

Ytterligare en Smart tankstation installerades i augusti. Stationen finns i Sunnanå i Dalsland, där den kommer att kunna serva fordon både på mark och i vatten. Den nya Smart-stationen beräknas omsättningsöka koncernens försäljning med cirka 8 MSEK per år när den driftsätts. Smart blir ensam station på orten.

Smart Energy och GEM Global Yield Fund (GEM) har undertecknat ett avtal, där GEM förbinder sig att investera upp till 140 MSEK i Smart Energy Sweden Group AB under de kommande 5 åren. Avtalet ger Smart möjlighet att påkalla teckning av nya aktier i Smart från GEM genom riktade nyemissioner.

Smart Energy har tecknat avtal om ensamrätt för den Svenska marknaden gällande bränsletillsatsen Xbee för en period på 5 år, med start den 28 augusti 2015. De första leveranserna av Xbee skedde under november månad. Tillsatsen är ett så kallat organiskt bränsleadditiv, som gör att kondens, slam och bakterier m.m. emulgeras (blandas väl) med bränslet. Samtidigt blir förbränningen mer fullständig, vilket motverkar sot och rök, samt gör att bränslesystem och tankar blir renade. Xbee reducerar på det här sättet utsläppen av bl.a. CO2 (koldioxid), NOx (kväveoxider) och partiklar genom att bränsleförbrukningen minskar. Dock beroende på motortyp samt hur fordonet används.

Bolaget har under perioden förvärvat majoriteten av sjölogistikbolaget Pallas Group AB som arbetar under namnet Pallas Shipping. Pallas äger och driver två specialanpassade tankfartyg som kommer att användas till transport av bränsleprodukter för Smart samt externa kunder som Pallas servar i dagsläget. Förvärvet är en del av Smarts strategiska plan och kommer göra så att Pallas och Smart tillsammans sparar ca 1,5Mkr per år genom gemensamt nyttjande av kontor, personal samt administration. Förvärvet kommer att öka EBITDA resultatet med ca 8-9Mkr årligen för Smartkoncernen.

VIKTIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG

Bolaget har beslutat att dela ut sitt innehav i Webbster Media Group till aktieägarna. Utdelningen godkändes på extra bolagstämma den 16e november. Arbetet pågår med det praktiska kring utdelningen och avstämningsdag kommer att kommuniceras när detta är klart.

Bolaget har hållit en extra bolagsstämma 16e november där förvärvet av kontrollposten i Pallas Group AB motsvarande 50,1% av rösterna samt 18% av kapitalet godkändes.

Det beslutades även att styrelsesammansättningen skulle förändras. Tillträdda nya ledamöter blev Per Fougberg, Karl-Erik Johansson samt Martin Skoglund. Detta för att möta bolagets framtida behov av erfarna strateger och företagsutvecklare med stor kunskap om finansiering, utveckling, samt drift av tillväxtbolag såsom Smart Energy. Tillfällig VD är Karl-Erik Johansson till dess att ny VD rekryterats under december månad.

Bolaget har kallat på pengar från GEM Fund vilket har resulterat i att bolaget fått in drygt 32Mkr i kassan och som betalning emitterat nya aktier till GEM. GEM fick 10% i rabatt på den genomsnittliga teckningskursen som aktien handlades i under 14 dagar från det att bolaget kallade på pengarna från GEM.

Smart har via ett av sina dotterbolag tecknat avtal med Trelleborgs Hamn om att hyra en bränsledepå i 8 år. Depån rymmer 6,4 miljoner liter bränsle och beräknas att efter viss ombyggnad och miljöförbättrande åtgärder tas i bruk innan årsskiftet för att sen nyttjas fullt ut från och med februari 2016.

Huvudkontoret är nu flyttat från Jönköping till Göteborg.

Smart Energy Sweden Group AB(publ)

Huvudkontor : Hälleflundregatan 12, 426 58 Västra Frölunda

www.sesab.net