Smart Energy får ny koncernstruktur

Bolaget har den senaste tiden fått en del frågor från bolagets aktieägare hur bolagets koncernstruktur ser ut efter genomförda förvärv. Vi har tagit till oss dessa frågor och ska med detta pressmeddelande försöka beskriva Smart-koncernen på ett så bra sätt som möjligt för alla våra aktieägare.

Smart Energy Sweden Group AB (publ) har som tidigare kommunicerat den 2015-09-29 beslutat att förvärva en kontrollpost av sjölogistikbolaget Pallas Group AB (publ) som idag är noterat på handelsplatsen OMX First North i Stockholm. Förvärvet är ett strategiskt beslut av Smart, eftersom bolaget nu också påbörjar egen oljetrading samt egenimport av bränslen. Bolagets dotterbolag ska sälja bränslet för att på så sätt öka koncernens nettomarginal väsentligt per försåld kubikmeter. Organisationen växer nu med ny personal för att klara tillväxten och för att kunna hantera trading och operations.

Med anledning av förvärvet, och naturligtvis under förutsättning av att den extra bolagstämman godkänner förvärvet, kommer bolagets koncernstruktur att förändras enligt nedanstående beskrivning. Smart har inte för avsikt att förvärva övriga aktier i Pallas, förutom den kontrollpost man uppgivit.

Koncernstruktur

Org.nr 556756-461
Moderbolag i koncernen som är noterat på AktieTorget

Smart Energy Sweden Fuels AB
Org.nr 556995-6658
Ett dotterbolag till Smart Energy Sweden Group AB (publ)

Pallas Group AB (publ)
Org.nr 556712-3038
Ett dotterbolag till Smart Energy Sweden Group AB (publ), noterat på OMX First North

Smart Energy Sweden AB
Org.nr 556971-0634
Ett dotterbolag till Smart Energy Sweden Fuels AB

Energi & Bränsle i Skåne AB
Org.nr 556897-8661
Ett dotterbolag till Smart Energy Sweden AB

Smart Energy Sweden Försäljning AB
Org.nr 556981-0087
Ett dotterbolag till Smart Energy Sweden AB

Mattssons Oljor i Kungsbacka AB
Org.nr 556924-4725
Ett dotterbolag till Smart Energy Sweden Försäljning AB

Osvald Mattssons Åkeri AB
Org.nr 556449-4218
Ett dotterbolag till Mattsson Oljor i Kungsbacka AB

Totalt kommer den nya koncernen att bestå av 8 bolag och ett 60-tal anställda i företagsgruppen.

Smart-koncernen kommer ha nettoomsättning på ca 820-830 MSEK per helår, varav bolagets nya dotterbolag Pallas Group AB (publ) står för ca 40 MSEK av försäljningsintäkterna. Koncernen kommer genom förvärvet även öka sitt EBITDA-resultat med ca 9 MSEK per år, vilket ger ett bruttoresultat på ca 31 MSEK per helår.

”Smart-koncernen har idag ett starkt positivt kassaflöde och en god likviditet, som tillsammans med GEM-avtalet ger koncernen möjlighet att med full kraft fortsätta den strategiska planen att växa till att bli en större aktör på svenska bränslemarknaden”, säger styrelseordförande Fredrik Johansson i en kommentar.