Smart Energy har ingått avtal med ESSO

Smart Energy har ingått avtal med Esso Norge AS. Avtalet gäller under ett år med start 1 januari 2016. Avtalet innebär att Smart får inköpa en årlig volym på ca 60 miljoner liter bränslen från ESSO för avhämtning vid ESSO raffinaderiet i Slagen, Norge.

Avtalet gör att Smart kommer få ett lägre inköpspris än i nuläget vilket har varit ett av målen i Smart´s strategiska plan ända sedan starten.

Avtalet är skrivet på marknadsmässiga villkor och innebär inga förpliktelser för Smart att volymen diesel måste hämtas ut från raffinaderiet.

Bränslet kommer att avhämtas från Slagen med tankbåt för vidare transport till Smart´s depå i Trelleborg.

Kort om ESSO Norge.
ESSO är ett gammalt välrenommerat oljebolag som bedrivit verksamhet i norra Europa i decennier. I Norge är fortfarande ESSO mackar utspridda över hela landet. Raffinaderiet i Slagen levererar bränslen till kunder från hela världen. ESSO ingår i ExxonMobil koncernen som är en av världens största energikoncerner.

”Detta är en milstolpe i bolagets historia. Vi kunde inte fått en bättre julklapp än detta. Mycket hårt jobb har legat bakom att få detta på plats och det är verkligen en ära att få börja jobba med ESSO som är känt för sina mycket fina bränslen och höga kvalitet, säger Fredrik Johansson, SO som tillträder som VD i januari”