Smart Energy säkrar finansieringsavtal på 140 MSEK

Smart Energy och GEM Global Yield Fund (GEM) har undertecknat ett avtal, där GEM förbinder sig att investera upp till 140 MSEK i Smart Energy Sweden Group AB under de kommande 5 åren.

Avtalet ger Smart möjlighet att påkalla teckning av nya aktier i Smart från GEM genom riktade nyemissioner. Storleken på en enskild nyemission, som sker efter påkallande av Smart, baseras på den genomsnittliga handelsvolymen i Smart-aktien under en period av 15 handelsdagar före påkallandet.

Emissionspriset per aktie bestäms vid varje tillfälle till 90 % av den genomsnittliga stängningskursen under en period av 15 handelsdagar efter det att påkallande har skett. Antalet nyemissioner som kan ske är inte begränsat.

”Genom avtalet med GEM stärker Smart Energy sin finansiella ställning, och vi kan på det här sättet fortsätta att expandera genom nya förvärv av bränslebolag, etablera nya tankstationer på mindre orter och göra nya investeringar i redan producerande oljebrunnar i USA. Det här avtalet ger oss nu en ytterligare rejäl investeringsinjektion!”, säger en nöjd Fredrik Johansson, styrelseordförande i Smart Energy Sweden Group AB (publ).

Kort om GEM Global Yield Fund

Global Emerging Markets (GEM), www.gemny.com, grundades 1991. GEM är en $3,4-miljarders investeringsgrupp som har genomfört 365 transaktioner i 65 länder. Företaget är en alternativ investeringsgrupp som hanterar en mängd olika investeringsinstrument över hela världen. GEM:s fonder inkluderar: CITIC-GEM Fund, Kinderhook, GEM Global Yield Fund, GEM India och VC Bank/GEM Mena Fund*.
*GEM lämnade både sina LP(Limited Partnership)- och GP(General Partnership)-andelar under Q1 2010.

För ytterligare information kontakta:
Fredrik Johansson, styrelseordförande
info@smartenergysweden.se