Smart Eye visar upp banbrytande eyetracking-teknik på CES 2018

Idag inleds den stora teknikmässan CES (Consumer Electronics Show) 2018 i Las Vegas. Smart Eye, som är den branschledande leverantören av eyetrackingteknik till fordonsindustrin, är på plats och kommer visa upp sitt senaste förarövervakningssystem (Driver Monitoring Systems, DMS) och teknik för högupplöst eyetracking och ansiktsigenkänning tillsammans med partners.

Demonstrationerna på CES följer på de 16 design wins som Smart Eye hitintills har erhållit, varav 14 bara under 2017. Tillsammans med en ledande Tier1-leverantör, blev Smart Eye nyligen valda för att leverera andra generationens eyetracking-system till en europeisk fordonstillverkare i premiumsegmentet, i en upphandling som gällde samtliga bilmodeller på en och samma produktionsplattform. Denna framgång har tydligt bekräftat att Smart Eye är den branschledande utvecklaren och leverantören av teknik som förstår och tolkar fordonsförare. Upphandling var också en i raden av flera nu pågående internationella upphandlingar där globala fordonstillverkare nu etablerar leverantörsrelationer för den första och andra generationens förarövervakningssystem.

På CES 2018 visar Smart Eye upp sin teknik i avancerade demonstrationer tillsammans med två av bilindustrins Tier 1-leverantörer, Aptiv (före detta Delphi) och Visteon.

Aptiv’s demonstrationer visar upp ett produktionsklart och toppmodernt förarövervakningssystem (DMS) med säkerhetsfunktioner som är baserade på Smart Eyes mjukvara. Aptivs demonstrationer kommer att hållas vid LVCC, North Plaza, NP-1 och NP-17.

Visteon demonstrerar andra generationens multikameralösning med ansiktsigenkänning och högupplöst eyetracking för människa-maskin-gränssnitt (Human Machine Interface, HMI). Visteons demonstrationer kommer att hållas vid LVCC, Central Plaza – CP-20.

Martin Krantz, VD för Smart Eye, säger: ”Vi är mycket glada åt att få visa upp vår teknik tillsammans med ledande partners vid 2018 års CES-mässa. 2017 var det år då Smart Eyes teknik introducerades på marknaden i första generationens förarövervakningssystem och blev en del av färdplanen för fordonssäkerhet för den stora majoriteten av bilar genom offentliggörandet av Euro NCAP:s färdplan. 2018 kommer bli ett ändå mer spännande år då Smart Eyes förarövervakningsteknik och Smart AI lösning kommer tillhandahålla teknologi som stödjer Head up Display (information projiceras framför förarens synfält utan att denna behöver ta blicken från vägen) med Augmented Reality (AR) funktioner, bekvämlighetsfunktioner som är baserade på ansiktsigenkänning och säkerhetsapplikationer som förstår förarens tillstånd och anpassar upplevelsen därefter.”

martin.krantz@smarteye.se

Om Smart Eye
Smart Eye grundades för att överbrygga avståndet mellan människa och maskin för en bättre framtid genom banbrytande eyetrackingteknologi som förstår, stödjer och förutser mänskliga intentioner och handlingar. Genom att kombinera djup teknisk kompetens med lekfull kreativitet, består Smart Eye av två affärsområden. Affärsområdet Research Instruments tillhandahåller hög prestanda i komplexa, verklighetsnära situationer, och banar väg för nya insikter inom rymd-, flyg-, fordonsindustrin, psykologi, neurovetenskap, medicinsk och klinisk forskning. Affärsområdet Applied Solutions mjukvara ingår i nästa generations fordon och hjälper bilindustrin att ta ytterligare ett steg mot självkörande fordon.

Smart Eye grundades år 1999 och har kontor i Göteborg och Michigan, USA, liksom partners, återförsäljare och distributörer i Europa, USA och APAC. Bolagets produkter och lösningar används av mer än 700 kunder över hela världen och av ledande forskargrupper, varumärken och laboratorier såsom US Air Force, Nasa, BMW, Lockheed Martin, Audi, Boeing, Volvo, GM, med flera.

Smart Eye är noterade på First North. Erik Penser Bank är bolagets Certified Adviser och nås på 08-463 8000.