Smart Eyes teknik fortsätter försvara sin position

Embedded World Congress i Nürnberg har precis avslutats, världens största mässa för inbyggda system. Självkörande fordon är just nu det helt klart största utvecklingsområdet inom digital teknik och elektronik och var därför också det självklara temat för årets konferens. Smart Eye var representerade genom sin partner NXP.

Efter CES (Consumer and Electronics Show) i Las Vegas i början av januari, så var Embedded World Congress årets nästa stora branschmässa inom elektronik och digital teknik. Återigen var det digitala lösningar inom fordonsindustrin som stod i centrum. Liksom på CES så fanns Smart Eye representerade genom halvledartillverkarna NXP Semiconductors. Smart Eyes teknik för huvud- och eyetracking visades upp tillsammans med NXP:s i.MX8 applikationsprocessor.

”Att återigen bli utvalda för att visa upp vår säkra, pålitliga och högkvalitativ teknik för huvud- och eyetracking är oerhört glädjande. Det befäster än en gång vår tekniks konkurrenskraft inom fordonsindustrin. Smart Eye kan erbjuda en mjukvara som är plattformsoberoende, något som starkt bidrar till att vi har en position som en central partner i det nu framväxande ekosystemet av teknik för förarövervakningssystem,” säger Martin Krantz, VD Smart Eye.

Totalt har Smart Eye:s förarövervakningsteknik hitintills erhållit 16 design-wins, varav 13 är för andra generationens eye-trackningteknik till alla bildmodeller på en ny fordonsplattform. Det stora antalet erhållna design-wins har bidragit till att stadigt etablera Smart Eye som den branschledande utvecklaren av teknik som förstår och tolkar fordonsförare. För närvarande pågår flera internationella upphandlingar, i vilka globala fordonstillverkare söker partners och leverantörer för första- och andra generationens förarövervakningssystem. Smart Eye är väl positionerade för fortsatta framgångar i dessa processer.

Smart Eye grundades för att överbrygga avståndet mellan människa och maskin för en bättre framtid genom banbrytande eyetrackingteknologi som förstår, stödjer och förutser mänskliga intentioner och handlingar. Genom att kombinera djup teknisk kompetens med lekfull kreativitet, består Smart Eye av två affärsområden. Affärsområdet Research Instruments tillhandahåller hög prestanda i komplexa, verklighetsnära situationer, och banar väg för nya insikter inom rymd-, flyg-, fordonsindustrin, psykologi, neurovetenskap, medicinsk och klinisk forskning. Affärsområdet Applied Solutions mjukvara ingår i nästa generations fordon och hjälper bilindustrin att ta ytterligare ett steg mot självkörande fordon.

Smart Eye grundades år 1999 och har kontor i Göteborg och Michigan, USA, liksom partners, återförsäljare och distributörer i Europa, USA och APAC. Bolagets produkter och lösningar används av mer än 700 kunder över hela världen och av ledande forskargrupper, varumärken och laboratorier såsom US Air Force, Nasa, BMW, Lockheed Martin, Audi, Boeing, Volvo, GM, med flera. http://smarteye.se/