SmartEye lanserar Smart AI

Smart Eye lanserar idag Smart AI, världens första smarta AI-plattform för användning i invändig fordonsmiljö. Plattformen gör det möjligt för fordonsindustrins OEM:s och Tier 1-leverantörer att förbättra kommande generationers fordon i avseende på säkerhet, komfort och förarlös teknologi.

Smart AI gör det möjligt att, i realtid, processa kunskap om status på såväl förare som passagerare inuti ett fordon. Plattformen har stöd för multipla sensorer för att möjliggöra avancerad förbindelse mellan bil, förare och passagerare.

Smart Eye presenterar Smart AI idag på Nvidias stora årliga GPU Technology Conference i München. De första Smart AI-enheterna har utvecklats till Drive Me-projektet och är baserade på Nvidias hårdvara Drive PX 2 Autocruise. Drive-Me projektet är världens första storskaliga pilotprojekt för autonom körning där 100 självkörande Volvobilar kommer att köras på allmän väg i Göteborg.

Smart AI-plattformen kommer att komplettera Smart Eyes befintliga erbjudande inom affärsområdet Applied Solutions, som tillhandahåller eyetrackingsystem för integration i personbilar och andra fordon.

För mer information, var vänlig kontakta:
E-post: martin.krantz@smarteye.se

Denna information är sådan information som Smart Eye AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 12 oktober 2017 kl.08:30 CET.

Smart Eye utvecklar och marknadsför system för eyetracking, d.v.s. system som kan mäta och beräkna vart en person tittar. Bolaget har idag två affärsområden, Research Instruments och Applied Solutions. Inom Research Instruments tillhandahåller Smart Eye avancerade eyetrackingsystem för mätning och analys av mänskligt beteende. Inom Applied Solutions tillhandahåller Smart Eye eyetrackingmjukvara för integration i fordon.

Smart Eye grundades år 1999 och har sedan dess etablerad sig som en av de ledande aktörerna för eyetrackinganalyser av mänskligt beteende. Detta tack vare en avancerad teknisk mjukvara för eyetrackingsystem samt lång erfarenhet inom branschen. Smart Eye satsade tidigt på att utveckla eyetracking för fordonsindustrin och är idag ett av få företag i världen som har eyetrackingsystem för integration i fordon som lever upp till fordonsindustrins omfattande krav. Smart Eye har för närvarande två design wins avseende serieleverans till personbilar hos två globala fordonskoncerner.

Smart Eye är noterade på First North. Erik Penser Bank är bolagets Certified Adviser och nås på 08-463 8000.