Smarteq lanserar Handsfree för Nokias WAP - telefon ( Nokia 7110)

Smarteq lanserar Handsfree för Nokias WAP - telefon ( Nokia 7110) Smarteq meddelar idag att företagets bägge Handsfree LITE, "Smarteqs Do It Yourself", och Handsfree PRO, en handsfree som vänder sig till proffsanvändaren med en tekniskt avancerad ljudåtergivning, numera även finns för Nokias nya WAP - telefon (Nokia 7110). Företaget kommer att börja distribuera produkterna genom utvalda kanaler under vecka 48. " Detta visar på den styrka och snabbhet som idag finns hos Smarteq rörande produktutveckling och framtagning av nya Handsfree produkter säger Jonas Svensson, VD för Smarteq i sin kommentar. Smarteq kommer alltid att ha som mål att vara först med att stödja nya telefonmodeller från ledande tillverkare." Marknaden för Handsfree produkter är under stark tillväxt mycket beroende på de lagregleringar som införs i flera länder dvs det blir förbjudet att prata i mobiltelefon medan man kör bil om inte Handsfree används. Amerikanska studier visar att den som talar i mobiltelefon samtidigt som han kör bil löper tre till fyra gånger högre risk att råka ut för en bilolycka. Smarteqs affärside är att utveckla, låta tillverka och marknadsföra kringprodukter för mobil kommunikationsutrustning som skall säljas på både eftermarknaden och som OEM produkter och ca 97 procent av bolagets nuvarande försäljning är på export. Smarteqs telematikprodukter säljs i strategiska allianser med nätverksoperatörer, serviceproviders och systemintegratörer. Sedan April 1999 handlas B-aktien i Smarteq inofficiellt via SIX-systemet. För ytterligare information kontakta: Smarteq AB Jonas Svensson Tel: 08-4453680 E-mail: jonas.svensson@smarteq.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/22/19991122BIT00260/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/22/19991122BIT00260/bit0002.pdf