Smarteq utvecklar accessystem till car sharing-projekt i Helsingfors

Smarteq utvecklar accessystem till car sharing-projekt i Helsingfors SBI-noterade Smarteq har fått i uppdrag att utveckla och leverera accessystemet, det vill säga fordonsservrar och antennsystem, till car sharing projektet City Car Club i Helsingfors. Affären omfattar initialt utrustning till ett 100-tal bilar som ska hyras ut på ett för kunderna bekvämare och billigare sätt än vad traditionella biluthyrare kan göra. Nästa steg är en etablering av projektet i andra nordiska länder. City Car Club är ett car sharing-projekt som går ut på att utnyttja bilparken optimalt i en storstadsmiljö. Målgruppen är främst företag och boende i innerstaden som inte har egen bil eller hushåll som har en bil men behov för två. City Car Club har bilarna utplacerade på ett antal parkeringar som de hyr av Helsingfors stad. Kunderna beställer sedan en bil via företagets webbplats eller ett gratissamtal och får då besked om var den närmaste hyrbilen står parkerad. Framme vid bilen ringer kunden ett gratissamtal från sin mobiltelefon och bilen öppnas. I bilen, som är kopplad till ett GPS-system, sitter nyckeln i. Efter bilturen ringer kunden ytterligare ett samtal, och informationen skickas via GSM till kundservice, bilen låses och datorn i bilen beräknar hur långt kunden kört och hur länge den använts. Kunden får sedan automatiskt en faktura. För att det här systemet ska fungera behövs avancerade tekniska lösningar och bland annat måste City Car Club veta var bilarna finns och det måste finnas en dator i bilarna som beräknar hur långt bilen körs och hur länge den utnyttjas. Det här löser Smarteq åt City Car Club genom att utveckla själva accessystemet till bilarna, det vill säga fordonsservrar och antennsystem. Smarteqs lösning bygger på telematikprodukten Smartraq som företaget presenterade vid förra årets Cebitmässa i februari. - Det är väldigt kul att vi fått chansen att vara med i det här intressanta projektet som kan bli stort. För oss är det ett kvitto på att vi håller yppersta klass inom framtidsområdet fordonstelematik, säger Smarteqs VD Jonas Svensson. City Car Club har stora ambitioner och planerar att lansera en liknande tjänster i Stockholm och i mellan Europa i år och på sikt ska företaget ha tjänster i alla större städer i Europa. Andra samarbetspartners i projektet är bland annat den finländska teleoperatören Sonera och larmföretaget Mertensia och biltillverkaren Ford. Smarteq har valt att fokusera sin verksamhet på att utveckla och sälja accessprodukter och system för trådlös kommunikation till och från fordon. Företaget riktar sig mot både OEM-marknaden och eftermarknaden och utvecklar produkter inom de tre områdena Handsfreeprodukter, Telematic (Positioneringsprodukter, M-2-M-produkter och Fleetmanagementprodukter) och Antennsystem gentemot fordonsindustrin. För mer information: Jonas Svensson, VD Smarteq tel 08-792 92 00, mob 070-539 36 33 jonas.svensson@smarteq.se www.smarteq.com Smarteq utvecklar accessprodukter och system för trådlös kommunikation till och från fordon. Verksamheten är fokuserad på utveckling och försäljning av produkter för eftermarknaden och OEM-marknaden. Smarteq har cirka 75 anställda, ett marknadsbolag i Tyskland och upparbetade försäljningskanaler i cirka 30 länder. Företaget omsatte 107 miljoner kronor förra året och B-aktien handlas på SBI-listan. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/28/20010228BIT00290/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/28/20010228BIT00290/bit0001.pdf