Sniph lanserar på Nordiska Kompaniet (NK) i Stockholm

Hjälper kunder kurera sin personliga doftgarderob

STOCKHOLM, 25 september 2018 — Idag lanserar Sniph, Europas ledande upptäckartjänst för parfym, sin första fysiska butik i Sverige på Nordiska Kompaniet i Stockholm. NK:s kunder kommer få möjligheten att upptäcka och uppleva sex dofter som Sniph valt ut bland exklusiva parfymmärken. I butiken ges även en personlig doftkonsultation samt en möjlighet att köpa en doftprenumeration som levereras direkt hem i brevlådan varje månad.

Där finns potential i doft. Den globala marknaden för doft och parfym omsatte under förra året ungefär 400 miljarder kronor. Och det är en marknad med en hög tillväxt, år 2024 spås den enligt undersökningsföretaget IMARC Group omsätta närmare 700 miljarder kronor, mestadels drivet av en ökad tillväxt av nya nischade parfymer på uppemot sjuttio procent[1].

Sniph utmanar den traditionella parfymbranschen genom att göra det möjligt och prisvärt att upptäcka nya exklusiva parfymer från utvalda parfymhus, i ett smidigt 8ml format. Från 99kr i månaden kan medlemmar testa nya parfymer för att bygga en unik doftgarderob eller testa sig fram till en ny signaturdoft utan att behöva köpa hela flaskor.

- Vi har länge önskat samarbeta med Sniph, då vi tycker Sniph har en unik och spännande affärsidé och vi delar samma passion för doft. Intresset för dofter har ökat kraftigt senaste åren och vi märker ett växande intresse hos våra kunder på NK att lära sig mer om dofter. Trenden av att bygga en doftgarderob som passar olika tillfällen och humör är här för att stanna. Sniph erbjuder dagens konsument ett fantastiskt sätt att upptäcka nya dofter och vi är oerhört stolta över att kunna vara först i Sverige med att erbjuda deras tjänst på NK, säger Linda Dahnberg, inköpsansvarig på NK Beauty.

- Vi är enormt glada och stolta över att möjligheten att kunna erbjuda Sniph-upplevelsen i en fysisk miljö på NK och hjälpa fler personer att hitta dofter de älskar till sig själva och sina närmaste. Hela processen av att upptäcka och hitta en ny parfym kan vara tidskrävande, överväldigande och dyr. Vi vill ta bort alla barriärer och visa folk hur kul och enkelt det kan vara att hitta magiska dofter, säger Lisa Kjellkvist, VD och medgrundare på Sniph.

Sniph lanserade på nätet 2016, och har sedan dess hjälpt mer än 8 000 medlemmar i Sverige och Storbritannien att hitta nya favoritdofter med hjälp av deras prenumerationstjänst. Under sommaren 2018 öppnades deras första butik på lyxvaruhuset Harvey Nichols i London, och butiken på NK blir en fortsättning på en fysisk resa för varumärket att komma närmre sina medlemmar.

NK-kunder som vill prova på Sniph kan antingen köpa valfri parfym direkt i butik för 159 kr eller en parfymupplevelse på 3, 6 eller 12 månader där en unik parfym, anpassad efter din doftprofil, kommer hem i brevlådan varje månad. Varje parfym kommer i en 8 ml-flaska tillsammans med ett återanvändbart design-etui.

Sniph’s butik befinner sig på NK Beauty floor på entréplan med start 25:e september. Prenumerationer såväl som helflaskor kan också köpas på nätet på www.sniph.com.

OM SNIPH

Sniph är en upptäckartjänst för parfym som gör det enkelt och bekvämt att upptäcka nya dofter från exklusiva parfymhus. Varje månad får prenumeranter testa en ny doft, som skickas hem i en 8 ml-flaska. Tjänsten kostar från 99 kr/mån och har ingen bindningstid.

Sniph vill utmana den traditionella parfymbranschen genom att lyfta nischaktörer som tidigare stått i skuggan av de globala parfymjättarna. Sniph har idag avtal med 45 exklusiva nischparfymhus och över 300 utvalda parfymer i sitt sortiment, varav svenska Agonist, franska Heeley Parfums, Etat Libre d’Orange och brittiska Miller Harris är några exempel. Dofterna delas in i sex kollektioner, för att underlätta för användare att navigera och hitta dofter de tycker om. De sex kollektionerna är:

Trending Now – för den som vill ha de senaste trenderna
Clean – för den som vill dofta lätt, rent och fräscht
Female Classics – för den som gillar säkra kort och tidlösa dofter
Avant-garde – för den som vill ha komplexa, experimentella dofter
Work/Play – för män som doftar rätt på jobbet och klubben
Aesthetic – för män som vill omfamna det originella och lekfulla

Läs mer på www.sniph.com

Parfymer tillgängliga i butik

• Hamaca Edp, av 2787
  • Rose Silence Edp, av Miller Harris
  • Le Musk et la Peau Edp, av Parfumerie Générale