Bjereld: Omvärlden måste sluta sig samman i krav på skydd av civila i östra Aleppo

De civilas lidande i Aleppo måste få ett slut. Fler röster måste höjas nu. Omvärlden måste kunna sluta sig samman och kräva att civila och skadade evakueras och får skydd. Allt annat vore en skamfläck på mänskligheten. Det menar vår förbundsordförande Ulf Bjereld i en kommenter till dagsläget i östra Aleppo.

Minst 50.000 civila uppges ännu vara fast i det belägrade östra Aleppo. Syriska regimen tillsammans med ryska och iranska allierade styrkor avancerar in mot staden, samtidigt som man bombat intensivt. Idag onsdag skulle det ha öppnats en korridor för att evakuera människor. Så blev det inte. Evakueringen stoppades och vapenvilan bröts ännu en gång.

Förfärande uppgifter om att civila i östra Aleppo, även barn, avrättats av regimstyrkor har väckt starka reaktioner. FN:s talesperson för mänskliga rättigheter kallade igår läget för en ”humanitär härdsmälta”. FNs Säkerhetsråd har hållit extra möte, där hårda ordfejder bröt ut mellan USA och Ryssland. Under onsdagen rapporteras om fler strider och regimattacker i Aleppo.

Ulf Bjereld, förbundsordförande för Socialdemokrater för tro och solidaritet kommenterar:

I östra Aleppo förloras just nu i snabb takt människoliv. Skyddslösa och barn drabbas i varje stund. Internationell rätt om skydd av civila tycks brytas mer än hållas. Det är fullständigt oförsvarbart.

Några punkter måste upp på bordet, punkter som omvärlden måste kunna sluta sig samman om att kräva, menar Ulf Bjereld:

• Civila och skadade måste kunna evakueras ur östra Aleppo, snabbt.
  • Människor som ses som hot av den totalitära Assad-regimen – journalister, civilrättsaktivister, bloggare och andra som rapporterat om krigsbrott – måste kunna garanteras skydd.
  • Rapporter kommer stadigt om dödande av civila, tortyr av aktivister och andra liknande händelser. Allt sådant måste registreras och lagföras som krigsbrott.
  • Vapenvilan måste återupptas omedelbart, så att alla civila och skadade kan lämna Östra Aleppo och komma i säkerhet.

Fler röster måste höjas och kräva detta nu. De civilas lidande i Aleppo måste få ett slut. Allt annat vore en skamfläck på mänskligheten, avslutar Ulf Bjereld.