Boksläpp ikväll! Framtidsarvet - svensk utrikespolitik 30 år efter Palmes död

Vi är mycket stolta över att nu släppa vår nya bok!

—   Socialdemokratin har en lång och stolt tradition av att vara en stark röst i världen. Den ska vi värna. Regeringens ambition till en feministisk utrikespolitisk ambition är mycket glädjande och bra. Nu finns det goda möjligheter att fortsätta utveckla både vår tradition av internationell solidaritet och en förnyelse inom utrikespolitiken. Det visar den här boken tydligt, säger Ulf Bjereld, förbundsordförande för Socialdemokrater för tro och solidaritet och redaktör för Framtidsarvet - svensk utrikespolitik trettio år efter Olof Palmes död.

Boksläppet sker på ABF i Stockholm ikväll, TORSDAG DEN 25 FEBRUARI, med start klockan 18.00. Då samtalar ULF BJERELD med SARA KARLSSON, LAWEN REDAR, PIERRE SCHORI och JOHAN ÖBERG om svensk och socialdemokratisk utrikespolitik inför framtiden. Hur kan vi stärka utrikespolitikens ideologiska profil mot ökad frihet, jämlikhet och solidaritet?

Samtalet tar sitt avstamp i antologin Framtidsarvet - svensk utrikespolitik trettio år efter Olof Palmes död, där de alla medverkar.

PER WIRTÉN ger efter samtalet en kommentar till såväl bok som samtal.

Fri entré. Alla är välkomna!

Läs mer och köp boken på: socialdemokraterna.se/framtidsarvet, eller på bokforlagetkorpen.se.

Samtalet arrangeras av Socialdemokrater för tro och solidaritet tillsammans med ABF Stockholm och Tankesmedjan Tiden. Boken ges ut i samarbete med Tankesmedjan Tiden, genom bokförlaget Korpen.

I boken 'Framtidsarvet - svensk utrikespolitik trettio år efter Olof Palmes död' reflekteras över hur svensk utrikespolitik åter kan bli en radikal röst som står upp för frihet, jämlikhet och solidaritet. Red.: Ulf Bjereld & Ulf Carmesund. Alla medverkande skribenter är (i turordning): Ulf Bjereld, Lawen Redar, Somar Al Naher, Göran Hydén, Mathias Mossberg, Jytte Guteland, Johan Öberg, Monica Pourshahidi, Sara Karlsson, Lisa Pelling, Klas Corbelius, Mats Karlsson, Thomas Hammarberg, Pål Wrange, Pierre Schori, Lena Hjelm-Wallén och Ulf Carmesund.

Olof Palme listade 1970 fem punkter i vad han kallade en strategi för att överleva, som värld: 1) Nedrustning, 2) Bekämpa rasism och kolonialism, 3) Upprätthåll respekt för mänskliga rättigheter, 4) Rädda vår miljö, 5) Överbrygga enorma skillnader mellan fattiga och rika – inom nationer och mellan dem.

Antologins sjutton författare återkommer till dessa ännu svidande aktuella teman, med olika perspektiv.

Den 28 februari 1986 sköts statsminister Olof Palme till döds. Vi vet inte hur hans utrikespolitiska engagemang hade sett ut om han fått leva. Boken Framtidsarvet visar på dagens och framtidens utmaningar för svensk socialdemokratisk utrikespolitik. I Olof Palmes anda. Med folkrätten och internationell solidaritet i centrum.

Nu finns det goda möjligheter att fortsätta utveckla både vår tradition av internationell solidaritet och en förnyelse inom utrikespolitiken. Det visar den här boken tydligt.
Ulf Bjereld