Elever ska vara fria att forma sin egen uppfattning

På tisdagen gick gymnasie- och kunskapslyftsminister Anna Ekström och civilminister Ardalan Shekarabi ut med ett vallöfte om att förbjuda konfessionella friskolor. Socialdemokrater för tro och solidaritet välkomnar initiativ för att göra upp med segregation i skolan, men att ensidigt rikta in sig på religiösa friskolor leder fel.

Vid S-kongressen förra året beslutades att den svenska skolan ska vara fri från konfessionella inslag och vinstjakt, och vara en plats för öppenhet, demokrati och kunskap. Redan då konstaterade Socialdemokrater för tro och solidaritet att det är viktigt att markera friheten för varje elev att forma sin egen uppfattning och framtid. Det gäller rimligen också friheten att uttrycka sin tro på olika sätt, på och utanför skolan.

Vi vill inte bara stoppa vinstjakten, utan tycker också att det är välkommet att partiet nu säger ifrån mot den segregation som dagens friskolesystem har gett upphov till. Det är viktigt att barn och unga med olika erfarenheter och bakgrund möts i den svenska skolan. Men att ensidigt rikta in sig på religiösa friskolor leder fel.

– Det finns mig veterligen inga belägg för att religiösa friskolor skulle bidra till ökad segregation. Religiösa friskolor attraherar elever med skilda nationaliteter från väldigt olika bakgrunder, säger Ulf Bjereld, ordförande för Socialdemokrater för tro och solidaritet.

Bekymrande debatt

I oktober förra året lämnade regeringen nya direktiv till utredningen om skärpta krav på konfessionella friskolor. Huvudmän för religiösa friskolor ska enligt dessa direktiv stå för grundläggande värderingar så som jämlikhet och mänskliga fri- och rättigheter. Dessa direktiv torde därmed med fördel kunna expanderas till att gälla för alla huvudmän i svenska friskolor. Religiösa friskolor ska inte åläggas större demokratiansvar än andra aktörer. Alla som vill bedriva skolverksamhet i Sverige ska svära vid de demokratiska principerna.

Socialdemokrater för tro och solidaritet bekymras över att debatten om religiösa friskolor, i vårt eget parti och andra, ibland förs på ett sätt som om religion vore något destruktivt. Det finns tendenser att debatten om konfessionella friskolor slår över i religionsfientlighet.

Skolan ska inte vara en plats för otillbörlig påverkan, och konfessionella aktiviteter ska skötas av de troendes olika gemenskaper. Men elevers religionsfrihet gäller naturligtvis också i skolan. Det är inte religion i sig som är negativt, utan fundamentalism och sekterism.

politisk sekreterare