Fängslade politiker och bilbomb i Turkiet. Ulf Bjereld kommenterar:

Turkisk polis grep inatt parlamentariker från det pro-kurdiska oppositionspartiet HDP, bland dem partiets två ledare. I samband med gripandena stängdes sociala medier som Twitter, Facebook, YouTube och Whatsapp av. Nattens massgripanden följdes av en dödlig bilbomb i kurdiska Diyabakir, intill polisstationen dit den gripne partiledaren Demirtas hade förts. HDP är det tredje största partiet i det turkiska parlamentet.

Sedan sommarens misslyckade kuppförsök har en stor mängd aktivister, oppositionspolitiker och journalister gripits av turkisk polis.

Socialdemokrater för tro och solidaritets Ulf Bjereld:
– Det är en mycket oroande utveckling vi idag ser i Turkiet. Regimen tar en farlig väg. Förtrycket av oppositionella ökar - och våldet. Jag förväntar mig att omvärlden reagerar skarpt på fängslandet av HDP-politikerna och begränsningarna av det fria ordet. Mänskliga fri- och rättigheter måste upprätthållas och den demokratiska vägen återupptas.

I denna situation måste avtal och förhandlingar mellan EU och den turkiska regimen ifrågasättas, säger förbundsordförande Ulf Bjereld.

förbundsordförande Ulf Bjereld