Frågan om de ensamkommande behöver en lösning

Nu vill närmare sextio S-organisationer se ett stopp för avvisningarna. Det är dags att vi kommer framåt med en konstruktiv lösning innan frågan börjar skada partiet, säger Jonas Magnusson, förbundsstyrelseledamot i Socialdemokrater för tro och solidaritet.

Närmare sextio olika S-föreningar, arbetarekommuner och lokala, regionala och nationella sidoorganisationer uttalar sitt stöd för att de ensamkommande unga från Afghanistan ska få stanna, enligt en lista som sammanställs av facebooknätverket Socialdemokrater som vill stoppa utvisningarna Till Afghanistan nu , med underlag från bland annat rörelsen #Vistårinteut. Även 14 riksdagsledamöter för S finns med på listan. I Norge har Socialdemokraternas systerparti Arbeiderpartiet redan röstat för att underlätta för ungdomarna att stanna.

Men pressen på partiledningen kommer även utifrån. Flera upprop och initiativ har hörts från tunga aktörer i civilsamhället, som Svenska kyrkan, Pingströrelsen, Equmeniakyrkan, Amnesty international, UNICEF Sverige, BRIS, Sveriges stadsmissioner och Rädda barnen, liksom av kända svenskar som engagerat sig för de ensamkommande. Därtill har rättsläkare och socialsekreterare såväl som gode män vid flera tillfällen slagit larm om brister i asylprövningsprocessen.

– På kongressen i somras beslutade vi om de politiska riktlinjerna, och där anges tydligt att vi ska ha en rättssäker prövning av asyl i Sverige. Rapporterna om orimligt långa handläggningstider är ett sådant exempel, och borde tas på större allvar av partistyrelsen, säger Jonas Magnusson, förbundsstyrelseledamot tillika ordförande för Socialdemokrater för tro och solidaritet i Jönköpings län.

När SvD nyligen sände en enkät till 180 socialdemokratiska toppnamn ute i kommunerna svarade var tredje att de ansåg att utvisningarna borde stoppas. Frågan var dock utformad så att de ombads svara på om de vill se en amnesti för flyktingarna. Amnesti är en extrem och ovanlig åtgärd, så det är rimligt att tänka att antalet som skulle vilja stoppa utvisningarna fastän på andra sätt är ännu högre, enligt Jonas Magnusson.

– Här är det viktigt att vi tänker konstruktivt och ser flera möjliga vägar framåt i frågan, samtidigt som vi värnar ett ordnat flyktingmottagande och den individuella asylrätten. Det är viktigt att den här frågan löses i närtid för att vi sedan ska kunna lägga all energi på att samla partiets resurser inför valrörelsen, säger Jonas Magnusson.

– Den utdragna processen är på lång sikt skadlig för hela partiet, både för sammanhållningen internt och för bilden av oss utåt. Det är dags att vi bryter dödläget! Det ansvaret faller på partistyrelsen. Här är minst sextio organisationer som vill se resultat, och de blir fler för varje dag. Det är dags att stoppa avvisningarna, avslutar Magnusson.

Jonas Magnusson,
förbundsstyrelseledamot