Glöm inte Gaza - solidaritetsdag söndag 22 november, Rågsveds Folkets Hus

MUSIK MAT SAMTAL
Läget i Gaza är fortsatt utsatt. Inte minst för de unga. Vi samarbetar med organisationen Civitas i Gaza, som bl a gör demokratiutbildningar för unga. Efter kriget förra året är det svårt att få uppmärksamhet för situationen i Gaza. Det är också svårt att få pengarna att räcka till de stora behov som finns. Därför arrangerar vi nu Glöm inte Gaza - en solidaritetsdag för Palestinas unga. Det gör vi tillsammans med S-studenter, Olof Palme International Center, ABF Stockholm, Palestinska föreningen i Stockholm och Palestinagrupperna i Sverige.

Varmt välkomna till intressanta panelsamtal, bra musik och god mat!

Vi är stolta och glada att kunna presentera en rad intressanta gäster och musiker: Vi kommer att ha fyra samtal, fyra musiker och en spoken word-poet.

Helle Klein , chefredaktör Dagens Arbete, Dror Feiler , Judar för Israelisk-Palestinsk fred m m, Fatma Ashour , kvinnorättsjurist Civitas Gaza, Salam Abu Eseifan , Rädda Barnen, Erika Aldenberg , fotograf/skribent som deltagit i Följeslagarprogrammet i Palestina, Nael Touqan , Palestinska föreningen, Alexander Suliman , SSU/Palestinska föreningen, Samaa Sarsour , Palestinska föreningen/aktivist, Lotta Schüllerqvist , journalist, Daniel Smirat , vice ordf S-studenter, kommunpolitiker Luleå, Fariza Bsaiso , Civitas Gaza, Ulf Bjereld , ordförande Socialdemokrater för tro och solidaritet, står för samtalen , Yodit Girmay , just nu aktuell som medverkande i boken Svart kvinna för poesin och Tunnelbaneorkestern, Nadia Nair, Ramy Essam och en överraskningsartist som lovar dans, glädje, kärlek, kraft motstånd och samförstånd - allt i ett - står för musiken .

Samtalen kommer att handla om hur ungdomar i Gaza kan få mer hopp om framtiden, om palestinsk enighet som väg till fred, om hoppet för ett öppet Gaza och om medias roll i konfliktsituationer - vad händer när kamerorna slocknat?

Ramy Essam var en ung galjonsfigur för revolutionen i Egypten och hela den arabiska våren 2011, hans låtar hördes av miljoner. Han blev senare fängslad och torterad och bor idag i Malmö, som Sveriges enda fristadsmusiker. Musiken bygger på texter om mänskliga rättigheter, kvinnors rätt, vardagens utmaningar och kampen för demokrati.

Nadia Nair är en artist från Göteborg som kallats en blandning mellan Nina Simone, Jimi Hendrix och Björk. Själv säger Nadia att hon skapar sin musik mellan dröm och verklighet. Nadia Nair har blivit hyllad för sin djupt personliga röst och texter. Atmosfäriska gitarrer med lånade toner från orientaliska skalor, kaos skapar harmonier, hårda 90-talsrytmer möter tropisk sång, bastunga beats matas med rå soul. En fusion med inslag av det kalla, karga norden och rastlösa somrar i Malaysia.

Tunnelbaneorkestern består av en blandad grupp musicerande migranter. Orkesterns mål är att skapa en mer spännande vardag för stockholmarna. De arbetar med konstnärlig och organisatorisk utveckling för och med migrerande musiker och bidrar till att de kan leva på sin kompetens. Du som bor i Stockholm kan ha sett någon av orkesterns musiker spela på just tunnelbanan. Här får du en samlad, medryckande upplevelse med blandad folkmusik och kända melodier i tunnelbaneorkestertappning .

Vi tar ingen entréavgift, men välkomnar donationer till Civitas viktiga demokratiarbete.

NÄR? Söndag 22 november kl 15.00-21.00

VAR? Nya Rågsveds Folkets Hus, Rågsvedstorget 11. T-bana: Rågsved.

För mer information, se vår facebooksida!