Inga vapen till Jemen

Nästa vecka röstar EU-parlamentet om en resolution om den humanitära situationen i Jemen. Resolutionen innebär bland annat förslag om ett vapenembargo mot Saudiarabien - ett av de stridande länder som angriper och dödar Jemens civila.

I sociala medier snurrar en satirteckning som visar export respektive import, på ”export-bilden” syns vapen, på ”import-bilden” människor på flykt. Bilden kunde vara sorgligt bokstavlig när det gäller Jemen.

Flera EU-länder exporterar vapen och militär utrustning till Saudiarabien och Sverige exporterar genom Saab radarsystemet Erieye till Förenade Arabemiraten. Både Saudiarabien och Förenade Arabemiraten deltar i direkta strider i Jemen, även i bombningar och blockader mot civila.

EU har idag vapenembargon mot andra länder som är krigförande eller kränker mänskliga rättigheter, men inte mot dessa.

Situationen i Jemen är nu akut. Den humanitära katastrofen i ett redan tidigare mycket fattigt land är minst sagt omfattande.

Socialdemokrater för tro och solidaritet stödjer förslaget i EU-parlamentet som vill att allt militärt stöd till Saudiarabien och dess koalitionsparter omedelbart ställs in, liksom att en FN-ledd humanitär insats sätts in för att bemöta de humanitära behoven i Jemen. Nästa vecka sker omröstningen om denna resolution. Jag hoppas innerligt att den antas och att ansträngningar genast görs för att situationen i Jemen ska få en snar fredlig lösning.

Att Sverige och EU bidrar direkt eller indirekt till ett fortsatt krig och fortsatta aggressioner är oacceptabelt, säger förbundsordförande Ulf Bjereld i en kommentar.

Att Sverige och EU bidrar direkt eller indirekt till ett fortsatt krig och fortsatta aggressioner i Jemen är oacceptabelt.
Ulf Bjereld, förbundsordförande