Israel och Palestina polariseras – demokratier i väst har ansvar

Spänningar och våld ökar både inom Israel och Palestina. Freden tycks långt borta. Omvärlden kan anstränga sig mer! Det menar ett enigt förbundsårsmöte för Socialdemokrater för tro och solidaritet. Vi menar också att socialdemokratiska partiet och andra inom arbetarrörelsen kan och bör stödja organisationer i Gaza som arbetar för demokrati och mänskliga rättigheter.

Polarisering ökar både inom Israel och Palestina. Våld och osäkerhet ökar. Freden är fjärran. Vägen framåt är förtroendeskapande åtgärder. Omvärldens demokratier kan anstränga sig mer.

Israels premiärminister Benyamin Netanyahu har nyligen utsett ultranationalisten Avigdor Lieberman till Israels nye utrikesminister. Därmed har högerextremismen i Israels regering stärkts. I Gaza har Hamas i maj avrättat tre personer som dömts för mord. Dödsstraff är alltid fel. Under senare tid har Israel bombat Hamas positioner i Gaza och Hamas har skjutit mot Israel. Nyligen skedde en terrorattack i Tel Aviv där oskyldiga dödades. Israel har svarat med att förbjuda 80 000 palestinier från Västbanken att komma in till Israel för arbeta. Detta är kollektiv bestraffning, ett brott mot folkrätten.

Det vardagliga lidandet i Gaza är oacceptabelt. 2007 införde Israel en blockad mot Gaza, men idag bär Egypten del i ansvaret. Efter kriget 2014 finns ännu över 100 000 interna flyktingar i Gaza. Arbetslösheten är hög och unga i Gaza förlorar hoppet, vilket leder till desperation. Israels blockad berövar folket i Gaza dess mänskliga rättigheter. Palestiniernas regering i Ramallah tar inte ansvar för Gaza. Hamas styre på Gaza kontrollerar befolkningen med moralpoliser och reaktionära regler. Kvartetten (USA, Ryssland, FN och EU) borde aldrig ha isolerat den Hamas-ledda regeringen som valdes 2006. Demokratier och människor skadas av isolering.

Nordafrika och Mellanöstern/Syrien präglas i dag av krig och stora spänningar mellan olika nationella och regionala aktörer. Religion spelar roll, men orsakar inte konflikter. Det är våldet som polariserar både politiska och religiösa aktörer. Fundamentalistisk religion är farlig liksom när religion används för politiska syften. Botemedlet är mänskliga rättigheter där religionsfrihet ingår. Bra samtal mellan politiska och religiösa ledare kan stärka goda krafter som vill försoning.

Stormakterna sätter de politiska ramarna. Kvartetten (USA, Ryssland, FN och EU) har inflytande. Frankrike har tagit ett initiativ till en fredskonferens om Israel och Palestina där USA:s utrikesminister väntas medverka. Sverige har erkänt Palestina vilket väcker hopp. Demokratiska länder som själva lever i fred har det största ansvaret för att stötta fred och demokrati, liksom att stå upp för mänskliga rättigheter och respekt för folkrätten.

Socialdemokrater för tro och solidaritet menar att:

-   Israels olagliga bosättningspolitik måste upphöra. Allt folkrättsstridigt och olagligt våld i området måste stoppas och blockaden av Gaza brytas.

-   Sveriges regering bör agera kraftigt och i samarbete med EU för inompalestinsk försoning. Detta bidrar till fred i hela regionen. Isoleringen av Hamas har varit kontraproduktiv och bidragit till ökad polarisering.

- Socialdemokratiska partiet och andra aktörer inom arbetarrörelsen kan genom närvaro, projekt samt besök och inbjudningar stödja civilsamhället och organisationer i Gaza som arbetar för demokrati och mänskliga rättigheter. Sådana initiativ kan återge människor - både i regionen och i västvärlden - ett hopp om en ljus framtid.

Detta uttalande antogs av ett enigt förbundsårsmöte den 12 juni 2016

Socialdemokrater för tro och solidaritets förbundsårsmöte