Misstroendeomröstningen: Ansvar viktigare än partipolitiskt spel

Genom att vägra invänta KU:s granskning satte man sina egna partitaktiska intressen framför landets bästa, säger Ulf Bjereld om Alliansens agerande.

De senaste två dagarna har skakats av intensiva spekulationer efter allianspartiernas och SD:s tillkännagivande att de i en manöver utan tidigare motstycke meddelat att de tänkte väcka misstroendeomröstning mot inte mindre än tre ministrar.

Misstroendeomröstningen är en av våra viktiga konstitutionella säkerhetsventiler, ett sätt för en folkvald riksdag att pröva förtroendet för en minister och ha en möjlighet att hejda en regering som riksdagen menar grovt missköter sitt uppdrag. Det är ett vapen att ta till endast i väldigt speciella undantagsfall.

På förmiddagen tillkännagav regeringen sitt svar. Löfven ombildade sin regering. Två av de ministrar som misstroendet riktats mot fick gå. Anders Ygeman blir istället gruppledare för S i riksdagen. Heléne Fritzon och Thomas Eneroth är nya namn i regeringen, med ansvar för migration respektive infrastruktur. Morgan Johansson och Annika Strandhäll får nya uppgifter.

Stefan Löfven valde därmed att inte göra partitaktik av de konstitutionella frågorna, utan prioriterade stabilitet i regeringsarbetet, samtidigt som han tog misstroendeförklaringarna på allvar. Han försvarade med hetta den kvarsittande försvarsministern Peter Hultqvist, som också omfattats av hotet om misstroendeomröstning, men som haft en mer perifer roll i det faktiska händelseförloppet kring Transportstyrelsen.

Nu är det viktigt att vi går vidare och ser över kulturen kring outsourcing och new public management, som legat till grund för den havererade Transportstyrelseaffären, samt ser över kommunikations- och krishanteringsfrågorna på Regeringskansliet, som helt uppenbart kan hanteras bättre.

– Alliansen har genom sitt agerande hotat att dra in landet i en allvarlig politisk kris. Genom att vägra invänta KU:s granskning satte man sina egna partitaktiska intressen framför landets bästa. Löfven har nu visat ledarskap i en besvärlig tid, säger Ulf Bjereld, ordförande för Socialdemokrater för tro och solidaritet.

– Nu blickar vi framåt, säger Ulf Bjereld: Vi har goda ekonomiska förutsättningar för en bra höstbudget, och jag ser fram mot en regering som nu ska driva en rödgrön politik präglad av ökad jämlikhet, hållbar utveckling, feminism och en human och generös flyktingpolitik.