Okänd superkändis spelar på solidaritetsdag i Rågsved

MISSA INTE RAMY ESSAM, "The Voice of the revolution"! På söndag den 22 november spelar den egyptiska protestsångaren Ramy Essam på vårt evenemang 'Glöm inte Gaza - en solidaritetsdag för Palestinas unga'. Ramy är nästintill okänd i Sverige, men har miljoner lyssnare världen över.

'Glöm inte Gaza', Nya Rågsveds Folkets Hus - fyra spännande artister, fyra intressanta samtal och en lysande spoken word-poet. Välkomna!

Vi är oerhört stolta att kunna välkomna RAMY ESSAM till 'Glöm inte Gaza':

2011 briserade den arabiska våren i Egypten. Tusentals människor samlades på Tahrir-torget med krav på demokrati, mänskliga rättigheter och social rättvisa. Mitt i allt stod den då blott 23-åriga Ramy Essam. I ett tält på torget skrev han låtar på sin gitarr som lånade från demonstranters slagord och protester. Låtarna blev löpeld, och snart sjöng Ramy inför hundratusentals människor som sjöng med i låtarna. Plötsligt var han en galjonsfigur för den egyptiska revolutionen och hans låtar ett
soundtrack för en hel generation.

TimeOut Magazine valde ut Ramy Essams låt ”Erhal” som världens genom tiderna tredje mest världsförändrande låt (med John Lennons 'Imagine' på femte plats).

Men priset var högt. Ramy fängslades och torterades svårt av regimen, men kom ut än starkare i övertygelsen att musik kan förändra världen.

Eftersom det är för farligt för honom att bo kvar i hemlandet, bor Ramy numera i Malmö som Sveriges enda fristadsmusiker (jämför fristadsförfattare). Han studerar och skriver nya låtar till studenterna i hemlandet som fortsätter sin kamp för ett öppnare Egypten. Ramy Essam turnerar över världen och spelar för närvarande in sin kommande skiva. Skivbolaget Firebrand Records i USA har kallat honom ”En Mellanösterns Bob Dylan”.

Ramy är en folkets artist och hans musik är fortfarande gatans megafon. Hans musik bygger på texter om mänskliga rättigheter,
kvinnors rättigheter, vardagens utmaningar och kampen för demokrati.

Programmet pågår mellan kl 15 och 21. Strax efter kl 20 spelar Ramy Essam.

Direkt före honom spelar göteborgska NADIA NAIR , som gör personlig pop där atmosfäriska gitarrer lånar toner från orientaliska skalor, kaos skapar harmonier, hårda 90-talsrytmer möter tropisk sång, bastunga beats matas med rå soul. En fusion med inslag av det kalla, karga norden och rastlösa somrar i Malaysia. Nästan som att Nina Simone, Jimi Hendrix och Björk skulle kombinera sina sound.

Se hela programmet för Glöm inte Gaza på vår facebooksida eller vår hemsida .

Vi har fri entré, men välkomnar donationer till demokratiarbete i Gaza.

Glöm inte Gaza arrangeras i samarbete med S-studenter, ABF Stockholm, Olof Palme International Center, Palestinska föreningen i Stockholm och Palestinagrupperna i Sverige.