Regeringen missade chansen: Dagens brunkolsförsäljning en tankevurpa

Idag meddelar regeringen att man sagt ja till Vattenfalls försäljning av den tyska brunkolsförsäljningen. Det finns inga formella skäl att säga nej, menar man bland annat. Vi välkomnar försöken att mildra beslutet genom ny politik för utsläppsrätter, men beklagar ändå djupt dagens beslut och är skeptiska till argumenten:

Förbundsordförande Ulf Bjereld kommenterar:

– Näringsminister Mikael Damberg förklarade nyss att Vattenfalls brunkolsaffär ligger i linje med regeringens miljö- och näringspolitik. Det var förstås inte det beslut jag och alla andra miljövänner hade hoppats på. Socialdemokrater för tro och solidaritet hade önskat att regeringen skulle se att försäljningen går stick i stäv med klimatambitionerna och att bolaget EPH, med sin målbild att öka brunkolsverksamheten och vinsterna i skatteparadis, inte är en lämplig köpare.

– Vi är alla överens om att brunkolsverksamheten är miljövidrig, att kol måste fasas ut. Men regeringen avhänder sig ansvaret - genom att i motsats till en rad experter hävda att man inte kan stoppa affären, genom att beklaga att Vattenfall någonsin investerat i Tyskland och genom att peka på att riksdagens majoritet inte sagt nej. Dessutom menar man att regeringens miljöpolitik långsiktigt gynnas genom att Vattenfall inte längre själva sysslar med brunkolsbrytning. Jag är skeptisk till denna tankeexcercis.

– Regeringen hade genom Vattenfall chans att vara den klimatförebild man vill vara, att visa att man tar avtalen i Paris på allvar. Man tog den inte. Att sälja verksamheten bidrar inte till minskade utsläpp. Tvärtom. Jag beklagar djupt dagens regeringsbeslut.

Rafael Waters, Socialdemokrater för tro och solidaritets talesperson för miljöfrågor, tillägger:

Bristen på politisk vilja är det mest oroande med dagens kungörande. Samma fokus på teknikaliteter och marknadsstyrda tunnelseende är vad som ledde Vattenfall till att köpa kolkraften och att köpa Nuon. För att vara relevanta i vår tid behöver vi ta ansvar för en bredare beskrivning av verkligheten. Regeringen borde ha försökt driva igenom förändring av ägardirektiven i riksdagen – och inte nöjt sig med att lyfta frågan i en debatt.

Överenskommelsens pris – 300Mkr/år för att köpa och annullera utsläppsrätter – inbjuder till anklagelser om dyr symbolpolitik, som vi kommer att få leva med under lång tid. Det är mycket riktigt viktigt att antalet utsläppsrätter minskar, men timingen är sämsta möjliga. EU överflödas med billiga utsläppsrätter idag, samtidigt som frågan om hur många utsläppsrätter som ska få finnas i framtiden ligger på förhandlingsbordet i Bryssel.

Ulf Bjereld, Socialdemokrater för tro och solidaritet