Religion och dialog som väg till fred – Cyperns muslimske stormufti besöker Socialdemokraterna!

Cypern är sedan 50 år ett delat land, såväl politiskt som religiöst. Socialdemokrater för tro och solidaritet arbetar sedan flera år med dialog mellan de båda sidornas religiösa ledare, som led i fredsprocessen. Detta arbete sker i samarbete med svenska ambassaden på Cypern och med stöd av UD. För ett knappt år sedan ägde ett unikt möte rum, då den muslimske ledaren från norr besökte den kristne ledaren i syd (se foto, från deras gemensamma besök i moskén Bayraktar).

Möt norra sidans muslimske stormufti, Dr Talip Atalay, och hör honom berätta om försoningsarbetet, tillsammans med Socialdemokrater för tro och solidaritets förbundsordförande Peter Weiderud.

Så kan religion vara en positiv kraft för fred och försoning!

Torsdag 11 - lördag 13 september:

Muftin kommer tillsammans med Socialdemokrater för tro och soldiaritet bl.a. träffa centrala religiösa organisationer, besöka turkiska ambassaden, UD samt moskéer i Fittja, Haninge och Uppsala.

— Såhär i valspurten är det viktigt att vi också lyfter fram vad ett sammanhållet samhälle måste bygga på, långsiktigt – solidaritet över gränser, värme, dialog och en förståelse för varandras likheter och olikheter, säger Peter Weiderud.

För mer information och bokning av möten med muftin och Peter Weiderud, kontakta

Peter Weiderud,

Peter Weiderud, Socialdemokrater för tro och solidaritet