S-kampanj kritiseras för rasistiska undertoner

"En tävling om att misstänkliggöra flyktingar" säger sidoorganisationen Socialdemokrater för tro och solidaritet om Facebookutspelet

På Socialdemokraternas Facebooksida lades nyligen en bild upp föreställande två passkontrollanter på ett tåg, med bildtexten ”Vi slår vakt om Sveriges säkerhet”.

I rådande debattläge är det mycket lätt att uppfatta bilden som ett misstänkliggörande av människor på flykt och att partiet skryter med den asylpolitik som först lanserades som en motvillig nödåtgärd, anser Socialdemokrater för tro och solidaritet (STS).

– Jag blir bekymrad inför en retorik om flyktingar som ett säkerhetshot. Den retoriken riskerar att sätta tonen i valrörelsen och ge eldunderstöd åt främlingsfientliga och rasistiska krafter, säger förbundsordförande Ulf Bjereld.

Nyligen avslutades Moderaternas extrainsatta partistämma, där ordnings- och säkerhetsfrågor stod högt på agendan.

– Vi ser en tendens att S och M gör sig redo för en kraftmätning i dessa frågor. Det är viktigt att den debatten inte urartar till en tävling om att misstänkliggöra flyktingar, säger Ulf Bjereld.

Den tillfälliga restriktiva asyllagen infördes hösten 2015 efter att Sverige hade tagit emot ett stort antal flyktingar från krigen i Syrien och Afghanistan. Kort dessförinnan hade statsminister Stefan Löfven i ett tal använt formuleringen ”mitt Europa bygger inte murar”. Utvecklingen i Socialdemokraternas retorik får nu kritik av den egna sidoorganisationen STS.

– Först lanseras den tillfälliga asyllagen som motvillig och av nöden tvungen, sedan normaliseras den. Vi vill inte att vårt moderparti försöker plocka politiska poäng på en politik som de tidigare sagt sig ovilliga att genomföra, och udden riktas mot dem som kommer för att söka asyl. Det är mycket olyckligt och riskerar att ge luft åt främlingsfientliga och rasistiska röster, säger Ulf Bjereld.

politisk sekreterare