Saabs export kan döda civila i Jemen

Report this content

Saab får nu klartecken att exportera luftradarsystem till Förenade Arabemiraten. Tveksamma affärer av det här slaget måste kunna stoppas - de må vara möjliga rent juridiskt, men knappast moraliskt. En ny vapenexportlag måste fram genast! Med denna export kan svenskt krigsmateriel bidra till fler civila dödsoffer och det kan aldrig accepteras, säger Ulf Bjereld, förbundsordförande för Socialdemokrater för tro och solidaritet.

Idag rapporteras att Saab får klartecken att exportera luftradarsystem till Förenade Arabemiraten (FAE). Affären mellan Saab och FAE är en skrällande väckarklocka om att en ny striktare vapenexportlag redan dröjt alltför länge. En ny lag måste sjösättas snarast. En som innebär att diktaturer och krigförande länder – som Saudiarabien och Förenade Arabemiraten – i framtiden aldrig kan köpa svenska vapen eller krigsmateriel. Tveksamma affärer av det här slaget måste kunna stoppas.

Saabs avancerade radarsystem Global Eye är ett spaningsinstrument som kan användas i strid. Svenskt krigsmateriel får enligt nuvarande vapenexportlag inte exporteras till krigförande länder. Inspektionen för strategiska produkter, ISP, har därför granskat affären. Om liggande förslag om ny lag hunnit hanteras klart hade det heller inte varit möjligt att exportera till diktaturer som bryter mot mänskliga rättigheter.

Frågan är i och för sig om en ny lag hade hjälpt – farhågan är att även den nya lagen förses med kryphål. För kryphål i lagen är precis vad Saab nu kan utnyttja. FAE är både en diktatur och ett krigförande land, den bedömningen gör såväl vi som tex Amnesty. Trots det kan alltså staten genom ISP säga ja till en export av avancerad stridsutrustning.

Det är minst sagt beklämmande och beslutet gör mig både arg och mycket bedrövad. Svenska vapen kommer nu att kunna användas i syfte att förtrycka människor i FAE och till strider i Jemen – det land där FAE strider tillsammans med Saudiarabien.

Var det då inte förbjudet redan med nuvarande lag att exportera till länder i krig? Jovisst. Men striderna i Jemen tolkas som strid mellan grupper inom en nation, inte mellan två stater. Med nuvarande lagtext innebär det att affären kan uppfattas som laglig.

Jag skrev om den här affären redan tidigt i våras och upprepar gärna vad jag då sade: Att sälja radarsystem till FAE må vara möjligt rent juridiskt, men knappast moraliskt.

Med denna export kommer svenskt krigsmateriel kunna bidra till fler civila dödsoffer. Det kan aldrig accepteras.

(Läs gärna Tro och Solidaritets remissvar på vapenexportlagen, förslagen från kommittén för översyn av exportkontrollen av krigsmateriel, från förra året: Tydligare krav på mänskliga rättigheter och demokrati vid vapenexport)

Att sälja radarsystem till Förenade Arabemiraten må vara möjligt rent juridiskt, men knappast moraliskt.
Ulf Bjereld, förbudsordförande Socialdemokrater för tro och solidaritet