Socialdemokrater för tro och solidaritet stödjer de manifesterande flyktingarna

På torsdagen mötte förbundet de protesterande flyktingarna och skänkte mat och sovsäckar till manifestationen. Ordföranden Ulf Bjereld  diskuterade med flera av deltagarna om situationen och deras förhoppningar.

Sedan några veckor tillbaka protesterar flera hundra unga flyktingar från Afghanistan mot hotet om utvisning till ett krigshärjat land. De protesterar på flera orter i landet, men främst manifesterar de på Medborgarplatsen i Stockholm, dit de tvingats flytta sedan de angripits av våldsamma högerextremister på Mynttorget. De senaste veckorna har visat att många sympatiserar med deras situation, och för varje dag växer stödet i samhället för de afghanska ungdomarnas rätt att stanna.

Även Socialdemokrater för tro och solidaritet stöder manifestationen och kräver att utvisningarna till Afghanistan stoppas. På torsdagen mötte förbundet flyktingarnas talespersoner och skänkte mat och sovsäckar till demonstrationen. Förbundets ordförande Ulf Bjereld diskuterade med flera av deltagarna om situationen och deras förhoppningar.

Läget i Afghanistan har förvärrats stadigt under en längre tid. Inbördeskrig råder, med urskillningslösa och frekventa attacker mot civilbefolkningen. 11000 människor har dött bara i år, enligt Migrationsverkets senaste säkerhetsbedömning, och hazarer är särskilt utsatta. Även Afghanistans flyktingminister har vädjat till EU-länderna att upphöra med utvisningarna. Behoven av humanitära insatser är större än på mycket länge, och Sverige har många möjligheter att påverka.

Sverige tecknade i oktober 2016 ett samförståndsavtal om hemvändande med Afghanistan. Avtalet anger att ett återvändande till Afghanistan ska göras värdigt, säkert och ordnat. Det står regeringen fritt att givet de extrema omständigheterna ta initiativ till att överse om dessa avtalsvillkor fortfarande kan uppfyllas, och tillfälligt frysa utvisningarna medan detta sker. Migrationsverket har även möjlighet att uppdatera sin säkerhetsbedömning av Afghanistan och självmant stoppa utvisningarna. Som en sista utväg står det också i regeringens makt att utlysa en flyktingamnesti. Möjligheterna finns, men finns viljan?

Afghanska ensamkommande flyktingar i Sverige är en förhållandevis liten grupp. Deras sittmanifestation är en tydlig och enträgen uppmaning till oss som medmänniskor att inte låta våldets och likgiltighetens logik styra över flyktingarnas öde.