Stäng inte vägar till fredlig politisk kamp i Etiopien: Dr Merera Gudina måste släppas

Socialdemokrater för tro och solidaritets Ulf Bjereld och Abebe Hailu kräver att Dr Merera Gudina ska släppas. Gudina är ledare i Etiopiens demokratiska opposition och har nu varit frihetsberövad i två veckor.

Dr Merera Gudina är en ledande kraft i den demokratiska oppositionen i Etiopien. Han är ordförande i Oromo Federalist-kongressen och vice ordförande i det etiopiska oppositionspartiet Medrek.

I november var Dr Gudina inbjuden till Sverige för att träffa Socialdemokrater för tro och solidaritet. H an var under november i Europa och Europaparlamentet för att berätta om situationen i Etiopien. Dr Merera Gudinas visum gällde fram till 29 november 2016. Han hade inte möjlighet att förlänga sitt visum och valde därför att återvända till Etiopien den 29 november och kunde därför aldrig komma till Sverige.

Dr. Merera Gudina greps så snart han kom tillbaka till Etiopien, på mycket oklara grunder. Det skäl vi förstått har meddelats är anklagelser om samröre med terrorstämplad organisation. Det finns anledning att tro att det snarast handlar om osakligt gripande av politisk opposition. Enligt officiella siffror i Etiopien har minst 11 000 personer fängslats under senare tid. Efter 14 dagar är Dr Gudina fortfarande frihetsberövad.

Gripandet av Dr Merera Gudina strider mot grundläggande demokratiska principer. Socialdemokrater för tro solidaritet är mycket oroliga över ökade restriktioner för demokratiska röster i Etiopien. Genom att fängsla oppositionsledare riskerar regimen att stänga landets alla vägar till fredlig politisk kamp

Dr Merera Gudina bör omedelbart släppas och eventuella åtal mot honom hanteras på ett rättssäkert sätt.

Ulf Bjereld , förbundsordförande

Abebe Hailu , förbundsstyrelseledamot

Socialdemokrater för tro och solidaritet

Socialdemokrater för tro solidaritet är mycket oroliga över ökade restriktioner för demokratiska röster i Etiopien. Genom att fängsla oppositionsledare riskerar regimen att stänga landets alla vägar till fredlig politisk kamp.
Abebe Hailu och Ulf Bjereld, Socialdemokrater för tro och solidaritet