Sverige måste omedelbart stoppa utvisningarna till Afghanistan!

Socialdemokrater för tro och solidaritet:  säkerhetsskäl och humanitära överväganden bör leda till att utvisningarna till Afghanistan upphör.

I en färsk rapport från Migrationsverket beskrivs hur säkerhetsläget i Afghanistan avsevärt försämrats. Under 2016 skadades eller dödades 11 000 civila i stridigheterna i landet och bara under den senaste månaden har hundratals människor mist livet. Alla provinser i Afghanistan påverkas av kriget och av Migrationsverkets rapport framgår att situationen i Afghanistan sannolikt kommer att försämras ytterligare. Sverige måste därför omedelbart stoppa utvisningarna till Afghanistan.

Svenska UD anser sedan länge Afghanistan så farligt att man avråder alla svenskar från att resa dit. Men trots att svenskarna själva avråds från att resa till Afghanistan utvisar Sverige unga ensamkommande människor dit. De som utvisas har själva ofta ingen koppling till landet, vilket enligt FN:s flyktingorgan UNHCR gör dem extremt sårbara för utnyttjande och tvångsrekrytering till militanta grupper. Ett stort antal ensamkommande flyktingar är shiamuslimska hazarer, vilket gör dem särskilt utsatta för terrorattacker från IS.

Den senaste tiden har skarp kritik riktats mot asylprövningsprocessen för att prövningen av hbtq-personers asylskäl har haft inslag av godtycke och varit rättsosäker. Liknande kritik har riktats mot Migrationsverkets hantering av konvertitärenden. Kritiken är allvarlig och borde föranleda ett övervägande om att införa en försiktighetsprincip i frågor som är svårbedömda.

Allt fler aktörer i Sverige kräver nu ett stopp på utvisningarna till Afghanistan. Inte minst inom Socialdemokraterna finns det många som vill se en ordning som inte bara är rättssäker utan också har anständigheten att nu säga nej till fortsatta utvisningar. Så har till exempel Tyskland – som i många frågor gjort gemensam sak med Sverige i den europeiska flyktingpolitiken – beslutat att avbryta alla utvisningar till Afghanistan

Sverige har skrivit under FN:s barnkonvention och regeringen har även aviserat att barnkonventionen ska inkorporeras i svensk lag under 2018. Att berömma sig om ett barn- och ungdomsperspektiv, och samtidigt sända ungdomar till krigets Afghanistan är inte en trovärdig politik.

Gruppen ensamkommande med koppling till Afghanistan utgör en förhållandevis liten men mycket utsatt del av det totala antalet asylsökande. Ärendena är ofta komplicerade och mycket står på spel för den asylsökande. Även i de fall där den sökande inte bedöms ha rätt till asyl bör nu säkerhetsskäl och humanitära överväganden leda till att utvisningarna till Afghanistan upphör. Det rör sig enbart om några få tusen personer. Sverige har sannerligen råd att ge dessa utsatta människor en fristad.

Ulf Bjereld
Förbundsordförande för Socialdemokrater för tro och solidaritet