Tro och solidaritet mobiliserar inför valet!

Socialdemokrater för tro och solidaritet satsar under valåret på ett hoppfullt budskap om Sverige som "vårt växande hem", med fokus på migrations-, rättvise- och miljöfrågor.

Med start på tisdagen den 27 februari reser Tro och solidaritets valgeneral Joe Frans runt till ett dussin olika städer i Sverige för att mobilisera i förbundet inför valet.

Förbundet har lagt upp en valstrategi som bygger på ett hoppfullt tilltal i en oviss tid. Vi ska visa att samhället går att förändra, och att vi tillsammans kan bygga ett Sverige som är tryggare, mer rättvist och som upplevs som ett verkligt gemensamt hem för alla som bor här, ett hem där alla har lika rättigheter och rättvisa möjligheter.

Den kriminalitet som utgör den enskilt största belastningen på samhällsekonomin är skatteflykten: Panamapappren visar att motsvarande en hel försvarsbudget, 46 miljarder kronor, lämnar Sverige varje år. Pengar som hade kunnat gå till kraftfulla reformer för rättsväsende, välfärd och miljö.

Därför har Socialdemokrater för tro och solidaritet sammanställt en "bonusbudget" som kommer att presenteras under valåret, där vi lägger fram en lång rad förslag för hur vi tycker att de pengarna borde användas till att förändra samhället, istället för att undanhållas från det gemensamma.

Vi kommer att beskriva ett Sverige där klyftorna och otryggheten minskar genom kraftfulla sociala investeringar. Där mångfald blir en styrka genom att vi lyfter människor in i en rättvis gemenskap där de får verktyg och möjligheter att bidra till samhället. Där grön nyindustrialisering skapar smarta lösningar på framtidens utmaningar, där allt större städer måste försörjas med mat och energi, och fundamentalt nya sätt att tänka behöver etableras för hur vi hanterar avfall och materialframställning.

Valturnén börjar med en kvälls valpepp i Stockholm, och kommer sedan att gå till bland annat Malmö, Göteborg, Jönköping, Umeå, Karlstad och Luleå.

- Jag ser fram emot att träffa våra medlemmar runtom i Sverige och få prata politik tillsammans. Vi satsar mycket på valet i år och vi tror att vi både kan förstärka och komplettera partiets valarbete genom att tillföra det som gör oss unika i Tro och solidaritet, säger Joe Frans.

Joe Frans,
valgeneral