Välkommen överenskommelse om de ensamkommande

Dagens besked från regeringen innebär att väldigt många unga får en ny chans i livet. Vi skulle gärna ha kommit längre i denna fråga redan nu, men det är glädjande att man har lyssnat in argument från de många som protesterat mot utvisningarna ,  säger Ulf Bjereld, förbundsordförande för Socialdemokrater för tro och solidaritet.

Överenskommelsen om flyktingbarnen

– Det är en stor och glädjande framgång att många unga människor nu bereds bättre möjligheter att skaffa sig utbildning och jobb och en framtid. Det är också bra att processen utgår från den ålder de asylsökande hade när de kom, säger Ulf Bjereld, förbundsordförande för Socialdemokrater för tro och solidaritet.

Regeringens agerande är ett uttryck för att ansvariga politiker lyssnat in den svåra humanitära situationen och hörsammat varningarna om bristerna i asylprocessen. Det är en ansvarsfull och pragmatisk hållning, som både undviker ministerstyre och värnar asylrätten.

Samtidigt försämras nu säkerhetsläget i Afghanistan. FN har i en rapport uppgraderat sin beskrivning av situationen i landet och menar nu att det råder fullskaligt krig. Tidigare denna månad ville en åklagare vid internationella brottmålsdomstolen öppna ett ärende om krigsbrott och brott mot mänskligheten som kan misstänkas ha ägt rum i landet.

– Vi tycker egentligen inte att någon ska utvisas till Afghanistan, givet säkerhetsläget. Vi skulle gärna ha kommit längre i denna fråga redan nu, men det är ändå glädjande att partiledningen har lyssnat in argument från de många som protesterat mot utvisningarna, säger Ulf Bjereld.

– De stora vinnarna är förstås de afghanska ungdomar som nu ges möjlighet till en förnyad prövning, men även den folkrörelse som har mobiliserat för att värna ungdomarnas rättigheter. Där märks inte minst civilsamhället, inkluderande samfunden och de humanitära organisationerna. Vi i Socialdemokrater för tro och solidaritet är tillsammans med många andra röster inom partiet stolta och tacksamma över att få ha varit en liten del av denna process och efter förmåga bidragit till att flera tusen unga nu får en ny chans i livet, säger Ulf Bjereld.

politisk sekreterare