Välkommet S-beslut om human migrationspolitik

S-kongressen har antagit nya skrivningar om migrationspolitiken. Socialdemokrater för tro och solidaritet välkomnar de nya riktlinjer som stärker möjligheterna till trygg etablering och återupprättar ambitionerna för en human och värdig asylpolitik.

Det är glädjande att skrivningarna i de politiska riktlinjerna har stärkts väsentligt. Partistyrelsen och kongressombuden har lyssnat på den starka opinion som finns i vårt parti, som vill ha en solidarisk migrationspolitik med höga ambitioner.

Nu värderar vi permanenta uppehållstillstånd och familjeåterförening som principiellt viktiga för trygghet och etablering. Nu talar vi tydligt om att verka för fler lagliga vägar för människor i behov av skydd. Nu markerar vi att Sverige ska vara en pådrivande kraft såväl inom EU som globalt. Det är synpunkter som Socialdemokrater tro och solidaritet framfört under lång tid och vi gläds åt att de blivit till skarpa delar av den socialdemokratiska migrationspolitiken.

Det är också värt att lyfta den nya inledande formuleringen att ”Mångfalden är en del av förklaringarna till Sveriges framgångar. Utan invandring skulle vårt land varit fattigare, såväl ekonomiskt och socialt som kulturellt.” Det, tillsammans med skrivningen om att migrationens positiva effekter ska tas tillvara, bejakar människors lika värde och obändiga konstruktiva kraft. Det är en markering mot extremhögern och andra krafter som vill dra isär vårt samhälle och ställa grupp mot grupp.

Nu är det upp till bevis för den socialdemokratiskt ledda regeringen. Socialdemokrater för tro och solidaritet kommer att noga följa utvecklingen och verka aktivt för att socialdemokratisk migrationspolitik också blir svensk migrationspolitik – ansvarsfull och solidarisk.