Vapenvalet - S och FP frågas ut om vapenexport och försvar

Kulturhuset i Skövde, Frejasalen

Onsdag 10 september, kl. 19.00

Fritt inträde, alla är välkomna!

Arrangör: Socialdemokrater för tro och solidaritet

Vapenexport har seglat upp som en oväntad valfråga. Oetiska vapenaffärer med både Kina och Saudiarabien har diskuterats.

Svenska Freds- och skiljedomsföreningen har under året gjort en större undersökning om riksdagspartiernas syn på vapenexport (vapenvalet.se).

Svenska Freds ordförande Anna Ek möter nu, för en utfrågning och debatt om vapenexport och försvar

Peter Weiderud, (S) förbundsordförande Socialdemokrater för tro och solidaritet och

Christer Winbäck, (FP) riksdagsledamot

Peter Weiderud:

— Försäljningen av krigsmateriel till icke-demokratier har under högerregeringen mångdubblats. Förra året gick vart tionde exporterat vapen till en diktatur.  Socialdemokrater för tro och solidaritet har länge varit en stark röst för fred, folkrätt och mänskliga rättigheter. Det kommer vi fortsätta vara. Vi vill se en stärkt folkrätt och att Sverige blir en stark röst för internationell solidaritet och fred igen.

Peter Weiderud,

Försäljningen av krigsmateriel till icke-demokratier har under högerregeringen mångdubblats. Förra året gick vart tionde exporterat vapen till en diktatur. Socialdemokrater för tro och solidaritet har länge varit en stark röst för fred, folkrätt och mänskliga rättigheter. Det kommer vi fortsätta vara. Vi vill se en stärkt folkrätt och att Sverige blir en stark röst för internationell solidaritet och fred igen.
Peter Weiderud, förbundsordförande Socialdemokrater för tro och solidaritet