Vi behöver en social bostadspolitik: Fler bostäder och plan för att motverka segregation

Socialdemokrater för tro och solidaritet har hållit sitt förbundsårsmöte. Årsmötet beslutade att förbundet ska verka för fler, bättre och billigare bostäder - som led i att motverka all form av segregation, diskriminering och rasism. En social bostadspolitik för hela landet behövs, f ör att förhindra att klyftorna mellan människor och områden växer sig ännu djupare. Flerfamiljsbostäder ska inte få förfalla och boende ska inte tvingas flytta p g a chockhöjda hyror, samtidigt som bolag gör omfattande vinster.

Sverige är idag ett mycket öppnare samhälle än tidigare, men för många också mer slutet. Rasism och diskriminering är ett problem. Samtidigt har klyftorna mellan de som har och de inte har ökar. Segregationen i många svenska städer, små som stora, gör att dörrar till ökad välfärd stängs för allt fler. Segregation bidrar till rasism, genom att allt färre kan träffa och lära sig något om någon som inte är som dem själva, men förstärker också utestängande strukturer. Både avseende klass och hud- och hårfärg. Fattiga stadsdelar tenderar att bli fattigare, rika rikare.

Uppdelningen mellan ”vi” och ”dom” ökar genom att människan oftast väljer det som är mest lika oss själva och väljer bort det mest olika. Det gäller allt från rekryteringar, umgänge, media vi tar del av, fritidssysselsättningar, skola och föreningsliv. Och det gäller bostad. För den som har möjlighet att välja.

Majoritetssvenskar tenderar att flytta från ett område till ett annat så snart det flyttar in personer med utomeuropeisk bakgrund. En färsk avhandling visar att acceptansgränsen för majoritetssvenskar går redan när 3-4 % av ett områdes invånare består av människor med mörkare hud- och hårfärg. Trots en allmänt sett ökad acceptans för mångfald vill de som forskaren kallar infödda svenskar då flytta. Fenomenet kallas av forskarna ”white flight” och förstärker den segregation som skapas av rent ekonomiska klasskillnader.

Vi kan se en rasism som kopplas till religion – den synligt troende är ofta måltavla. Klassklyftor som etnifierats - ju bättre boende och inkomst, desto vitare hy är det troligt att man har. Vi kan också se hur samhällsproblem ”förortifieras”: Det som borde vara problem för hela samhället – snedfördelning av makt och resurser – ses istället som problem för förorten. Eller rentav som problem I förorten. Som om det vore människors eget fel om de har mindre pengar och inflytande. Liknande problem finns även i mindre orter och glesbygd. Ansvaret individualiseras och skjuts allt längre bort från politisk och medial makt, som istället finns i städernas mer centrala kvarter.

Alliansens privatiseringar och utförsäljningar av både bostäder och statliga bolag fått utvecklingen att eskalera. Många områden med invånare som har litet politiskt och medialt inflytande har som av en händelse också blivit alltmer eftersatta vad gäller underhåll och samhällsservice. Många vittnar om fastigheter och köpcentra med ägare som missköter dem och om torg, gårdar, lekparker och grönområden som förfaller.

När ett område drabbas av den här utvecklingen, ökar också brottsligheten och områdets skolresultat, hälsotal och t o m livslängd sjunker. Så skapar segregation mer segregation.

Utvecklingen är dock inte ödesbestämd. Med renoveringar och nybyggnad kan städerna byggas ihop och utsatta, slitna miljöer bli värdiga och utvecklande bostadsområden. Med framsynta kommunala bostadsbolag kan dessutom fler hyreslägenheter till lägre priser byggas. Stefan Löfven har lovat 250.000 nya bostäder till 2020. Mycket bra! Bostadsbristen är alarmerande. Men för dessa nya bostäder – och även utan denna satsning – behövs en lokal, regional och nationell plan för att förhindra ökad segregation. För att förhindra att klyftorna mellan människor och områden växer sig ännu djupare. Eftersom vi vet att ett jämlikare samhälle enligt forskning och erfarenhet ger ett bättre samhälle för alla.

Socialdemokrater för tro och solidaritet vill därför se:

• En social bostadspolitik och en nationell plan för att bryta städernas eskalerande segregation,
  • Fler bostäder – löftena om 250.000 måste infrias och helst överträffas,
  • Att både stat och kommuner tar ett ökat ansvar för att grundlagen kan följas — att trygga allas rätt till bostad. Det innebär:

— Fler hyresrätter och fler billiga bostäder; dyra banklån ska inte behövas för att kunna få bo. Kommuner måste ställa högre krav vid upphandlingar och sätta samhällets behov före kapitalets - byggherrar och arkitektkontor kan genom mer precisa krav i upphandlingar och markanvisningar pressas att bygga högre kvalitet till lägre pris,
— Allmännyttiga bostadsbolag bör agera på samhällsintresse, som kommunernas verktyg för att kunna tillhandahålla bostäder åt alla,
— Högre lagstadgade krav på alla slags fastighetsägare vad gäller underhåll, både byggnader och kringmiljöer. Flerfamiljsbostäder ska inte få förfalla; boende ska t ex inte tvingas flytta p g a chockhöjda hyror, samtidigt som bolag gör omfattande vinster och/eller undlåtit att sköta fastigheterna regelbundet över tid.