Wallströms Palestinaresa stödjer mänskliga rättigheter

Idag har utrikesminister Margot Wallström rest till Palestina, för bilaterala överläggningar. Socialdemokrater för tro och solidaritet välkomnar resan. Det är också arbetarrörelsens besök i Palestina, påminner Ulf Bjereld.

Vårt förbund arbetade länge för det erkännande av Palestina som regeringen fick till stånd 2014. Vi är måna om att Sverige kan fortsätta utveckla kontakterna, inte minst för att bistå med att bygga vidare på en enad och demokratiskt stark stat och ett livskraftigt civilsamhälle i Palestina.

Förbundsordförande Ulf Bjereld:

Nästa år har Palestina varit ockuperat av Israel i ett halvt sekel. 50 långa år. Generationer av människor lever och har vuxit upp som flyktingar i sitt eget land. Det är förstås en helt orimlig situation. Israels ockupation av Västbanken, aggressiva bosättningspolitik och blockad av Gaza måste upphöra - om fred och försoning någonsin ska kunna ha en chans.

Den israeliska högerregeringen bedriver just nu en i det närmaste extrem politik. Israeliska fredsrörelser som B’tselem och Breaking the Silence vittnar om israeliskt övervåld och brutalt agerande på ockuperad mark. Som Israelvän gör det ont att se hur en tvåstatslösning blir allt mer avlägsen, i takt med att olagliga bosättningar blir allt fler. Det är viktigt att Sverige genom Margot Wallström kan bidra till att blåsa liv i fredsprocessen, i enlighet med Frankrikes initiativ.

Wallströms besök kan också ha betydelse för en inompalestinsk försoning. Sverige har en särskild position i Palestina, bland annat genom vårt erkännande av staten. Därmed har vi ett ansvar och en möjlighet att påverka.

Man ska också komma ihåg att en socialdemokratisk utrikesministers besök i Palestina, även är arbetarrörelsens besök. I Palestina finns tydliga behov av att stödja och stärka progressiva folkrörelser, mänskliga rättigheter och ett demokratiskt civilsamhälle – det som alltid varit arbetarrörelsens kärna, säger Ulf Bjereld.

Man ska också komma ihåg att en socialdemokratisk utrikesministers besök i Palestina, även är arbetarrörelsens besök. I Palestina finns tydliga behov av att stödja och stärka progressiva folkrörelser, mänskliga rättigheter och ett demokratiskt civilsamhälle – det som alltid varit arbetarrörelsens kärna.
förbundsordförande Ulf Bjereld