Efter ytterligare en upphandlingsskandal – S kräver kvalitetsupphandling för äldrevården i Dalen och Handen

I samband med hälso- och sjukvårdsnämndens möte igår upphävdes den kritiserade upphandlingen av vård för svårt sjuka äldre i Handens och Dalens sjukhus. Upphandlingen är ytterligare ett exempel på misskötsel från de styrande moderaterna och har kritiserats av vårdbolag för att ställa alldeles för låga krav på vårdkvaliteten. Socialdemokraterna tycker inte att landstinget bör tumma på kvaliteten för svårt sjuka äldre och presenterar därför idag ett förslag om en ny upphandling med ordentliga kvalitetskrav.

– Efter stumpumphandlingen och många andra olagliga och dyra upphandlingar avbröts äntligen idag vad som kallats "geriatriklotteriet". Vi kan aldrig acceptera dumpade kvalitetskrav för de sköraste äldre. Hade Socialdemokraterna styrt hade vi ställt höga krav på samtliga utförare och säkerställt en trygg vård för länets äldre invånare. Ytterligare ett vårdval löser inte alla vårdens problem, Erika Ullberg (S), oppositionslandstingsråd i Stockholms läns landsting.

Jag tycker det är fel att ett år innan valet utan politisk samsyn sjösätta ytterligare ett ”vårdval” som riskerar bli lika dyrt och uppsplittrande som många av de andra vårdvalen moderaterna infört. Jag vill hellre se stabilitet och kvalitet i fokus, och en bättre samordning mellan landstinget och kommunerna kring våra sköraste äldre patienter, säger Dag Larsson (S), oppositionslandstingsråd i Stockholms läns landsting.

Bakgrund: Den moderatledda alliansen har styrt landstinget i 11 år och har gång på gång genomfört dåligt planerade och ineffektiva upphandlingar. Den nuvarande geriatrikupphandlingen med bristande kvalitetskrav är ytterligare ett exempel på misskötsel av vården i Stockholm.

Nu föreslår de styrande moderaterna ytterligare ett vårdval för att lösa problemen kring geriatriken. Detta är fel väg att gå. Vårdexperten Göran Stiernstedt har tidigare varnat för vårdval geriatrik då det leder till en uppsplittrad vård för de äldre patienterna. En ny kvalitetsupphandling kan istället tillgodose patienternas behov av en sammanhållen vård oavsett om denna sker i offentlig eller privat regi.

De geriatriska verksamheterna som idag finns på Dalens och Handens sjukhus är uppskattade av såväl patienter, anhöriga och personal. Den bristande upphandlingen av moderaterna gör nu situationen osäker och möjligheten till långsiktig planering blir svår för vårdgivarna. En ny upphandling med tydliga kvalitetskrav och långsiktig tidplan ger vårdgivarna bättre förutsättningar att bedriva en trygg vård för patienterna. För att patienterna ska kunna få den bästa möjliga vård är det även av vikt att landstingets egna verksamheter lägger anbud på denna upphandling.

För frågor och vidare information kontakta:

Fredrik Strelert

Pressassistent för Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting