Fortsatt ras i SL:s ekonomi

Biljettintäktsraset fortsätter. På bara tre månader har SL tappat drygt 60 miljoner jämfört med budget. Redan 2013 gick SL back 450 miljoner mot budget och biljettintäktstappet visar inga tecken på att avstanna. Fortsätter utvecklingen kommer SL att ha gått miste om över 200 miljoner kronor vid årets slut. Det är oacceptabelt. En fungerande och sammanhållen arbetsmarknadsregion kräver ett enkelt biljettsystem som välkomnar resenärer. Med enhetstaxa och säkrade intäkter ges ökat utrymme att investera i bättre kollektivtrafik.

- SL-ordförande Christer Wennerholm (M) har bortförklaringar men inga lösningar. Landstingsmoderaterna har misslyckats med att styra SL och vända biljettintäktsraset. Biljettsystemet som baseras på Moderaternas zongränser är så krångligt att det skrämmer bort resenärer. Trots att Stockholms växer snabbt har vi inte fått fler resenärer i kollektivtrafiken det senaste året. I förlängningen hotar den minskade rörligheten även jobben och tillväxten, säger Erika Ullberg (S), oppositionslandstingsråd och 2:e vice ordförande i SL.

-  Om vi menar allvar med en fungerande arbetspendling där framkomligheten ökar, restider kortas och jobben bli fler så måste kollektivtrafiken locka fler. Enhetstaxan är både begriplig och kostnadseffektiv. Om vi vinner valet avskaffar vi zongränserna och inför en och samma taxa i hela länet. Så får vi fler att välja kollektivtrafiken. Jag vill veta varför Wennerholm med näbbar och klor försvarar ett system som ger så lite intäkter men skapar så mycket krångel för våra resenärer? säger Erika Ullberg (S).

Elin Tibell, 0707-37 43 34