Nytt svek i sjötrafikupphandlingen

Den hårt kritiserade sjötrafikupphandlingen avbröts i oktober 2013. Landstingsmoderaterna och ordförande Wennerholm lyckades inte att få igenom de föreslagna neddragningarna av turer. Wennerholm lovade att lyssna på kritiken, att en ny upphandling skulle starta efter valet, samt att trafikledningen inom Waxholmsbolaget skulle behållas. Detta löfte sviks nu.

Utan någon som helst information till Trafiknämnden så genomförs nu på kort varsel en upphandling av trafikledning för åren 2015-2017. Detta trots att ordförande Wennerholm i Norrtelje Tidning lovat att: "Den gemensamma trafikledningen inom Waxholmsbolaget kommer att behållas som en central position för att säkerställa ett fungerande helhetsperspektiv". Detta har tolkats som ett löfte av ordföranden. Trafiknämnden skulle få hantera trafikledningsfrågan som en strategisk frågeställning i den nya upphandlingen som ska starta efter valet.

- Frågan är om den pågående upphandlingen genomförs med eller utan ordförande Wennerholms vetskap och välsignelse? Jag ser det som ett svek, oavsett om det handlar om brutna löften eller bristande ledarskap att styra organisationen. Landstingsvalet 14 september handlar om hur alla upphandlingar, inklusive skärgårdstrafiken, ska skötas framöver. Förtroendet för Landstingsmoderaterna gällande sjötrafikupphandlingen är förbrukat, säger Erika Ullberg (S) trafikoppositionslandstingsråd, 2:e vice ordförande i Trafiknämnden och Waxholmsbolaget.

Elin Tibell, 0707-37 43 34