Oacceptabel miljonrullning till konsulter

Idag avslöjar Svenska Dagbladet att Moderaterna i ärendet om upphandling av sjötrafiken köpt konsulttjänster för över 11 miljoner kronor. För två veckor sedan skrev trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M) i ett interpellationssvar att kostnaden för processen var 2,5 miljoner. Men i ett kompletterande svar igår så uppger han plötsligt kostnaden till 9,8 miljoner. Socialdemokraterna kräver nu en fullständig redogörelse av Moderaterna om den egentliga kostnaden och vad pengarna har gått till?

-        Detta är mycket anmärkningsvärda uppgifter. Det gäller såväl de höga konsultkostnaderna som det faktum att trafiklandstingsrådet väljer att redovisa dem först efter att SvD begärt ut fakturorna. Jag kräver att Moderaterna lägger alla fakturor på bordet och berättar vad skattebetalarnas pengar egentligen använts till. Det verkar osannolikt att landstinget haft behov av att köpa så mycket externa konsulttjänster för uppdrag knutna till skärgårdstrafikens omorganisation, säger socialdemokraternas oppositionslandstingsråd Erika Ullberg.

-         Jag tror inte att kompetensen saknas i landstinget för att exempelvis sammanställa remissvar från en RFI (Request for information). Det är också märkligt att jag som 2:e vice ordförande i trafiknämnden och Waxholmsbolagets styrelse inte fått någon information om omfattningen av detta. Jag vill veta vilka uppgifter som JKL och KPMG bidragit med som föranlett så höga kostnader, samt om det även handlat om kommunikationsstöd till SL:s moderata ordförande Christer G Wennerholm, säger Erika Ullberg.

Malin Appelgren, pressekreterare, 070 - 737 41 64, malin.appelgren@politik.sll.se