Oppositionen vann omröstning om vårdval samt upphandling av färdtjänst

Landstingsfullmäktige beslutade idag att avbryta vårdval reumatologi i enlighet med den rödgröna oppositionens förslag. Detta en dag efter att oppositionen fått igenom sociala krav vid upphandling av färdtjänst trots att de styrande borgeliga partierna röstade emot. Socialdemokraterna är nöjda med att få igenom några av våra politiska förslag. Besluten gynnar patienter, färdtjänstresenärer samt förarna inom färdtjänsten. Omröstningarna visar att det finns ett politiskt alternativ till de styrande borgerliga partierna som styrt Stockholms läns landsting i över 10 år.

Vårdval reumatologi avbryts

På landstingsfullmäktige på onsdagen beslutade fullmäktige att vårdvalet för reumatologi ska avbrytas. Företrädare för Reumatikerförbundet, Svensk Reumatologisk förening med flera, har tidigare ställt sig kritiska till vårdvalet. Detta då vårdvalet riskerar leda till en dyr och ojämlik vård.

- Vi lyssnar på experter, profession och patientorganisationer som vädjade om att alliansens ideologiska vårdval inte skulle få slå sönder fungerande vårdkedjor och god kvalitet. Moderaterna är tondöva och har bara en idé. Men vårdval är inte lösningen på vårdens alla utmaningar. Vi vill istället se ett sjukvårdssystem som hänger ihop och är effektivt, säger Erika Ullberg oppositionslandstingsråd (S).

Sociala krav vid upphandling av färdtjänst
De bristande arbetsvillkoren inom färdtjänsten har uppmärksammats mycket i media och har även lyfts av civilminister Ardalan Shekarabi (S) i riksdagen. De låga lönerna och dåliga villkoren har inte bara drabbat förare utan även resenärer i form av sämre kvalitet, förseningar och inställda körningar. Socialdemokraterna har kämpat i flera år för att få igenom schysta villkor för förarna i färdtjänsten. På tisdag kommer trafiknämnden ta beslut om huruvida det nuvarande avtalet kommer att förlängas. Socialdemokraterna förutsätter att trafiknämnden tar hänsyn till det demokratiska beslut som tagits i fullmäktige och säkerställer sociala villkor för förarna.

- Detta är en seger för både resenärer samt för alla förare inom färdtjänsten. Socialdemokraterna har kämpat i flera år för att få igenom schysta villkor inom färdtjänsten medan de styrande borgerliga partierna har stretat emot. Det är otroligt glädjande att landstinget inte längre kommer bidra till lönedumpning inom taxibranschen, säger Talla Alkurdi oppositionslandstingsråd (S).

För ytterligare information kontakta:

Göran Gutiérrez-Aranda

goran.gutierrez-aranda@politik.sll.se