(S): Smartare busstrafik kan hejda miljardflödet

DN STHLM rapporterar idag om rusande kostnader för busstrafiken i Stockholmsregionen. På bara ett år har kostnaderna ökat med en halv miljard kronor. Detta trots att antalet resenärer inte alls ökat i samma takt och därtill har restiderna blivit längre. Det har inte tagits ett helhetsgrepp om busstrafiken på 25 år. Socialdemokraterna vill nu satsa på att förbättra och utveckla busstrafiken och därmed stoppa miljardrullningen.

- Den absolut viktigaste kollektivtrafiksatsningen i vår tillväxtstarka region är utbyggd och kapacitetsstark tunnelbana. Men för att få ut mesta möjliga resenärsnytta och nå ut i hela länet krävs även fungerande pendeltåg och modern busstrafik. Dessvärre har Landstingsmoderaterna inte gjort något för att modernisera bussen under sina sju år vid styret. Istället har fokus legat på att göra om en busslinje till dyr spårväg i innerstaden. När Stockholm växer måste vi göra rätt prioriteringar. Det går att få en modern, punktlig och mer kostnadseffektiv busstrafik som lockar fler resenärer i hela länet, säger Erika Ullberg (S), oppositionslandstingsråd.

- SL:s ekonomiska läge är mycket oroande. Utvecklingen med kraftiga kostnadsökningar för busstrafiken och vikande biljettintäkter måste vändas. Landstingsmoderaterna verkar dock ha få idéer på hur det ska gå till. Vi vill ta ett helhetsgrepp om busstrafiken, hitta mer effektiva lösningar och stoppa den blödande ekonomin. Bussen har länge varit kollektivtrafikens askunge, det håller inte längre. En smartare busstrafik är en förutsättning för en fungerande arbetspendling, mindre trängsel på vägarna och renare luft, säger Erika Ullberg.

Elin Tibell, 0707-37 43 34