(S): vi måste locka fler resenärer till kollektivtrafiken

För få resenärer och fallande biljettintäkter. Så ser det ut i Moderatstyrda SL. Idag berättar DN om hur Socialdemokraterna vill vända den negativa trenden och locka fler till kollektivtrafiken. De åtta år som Moderaterna haft makten i Stockholms läns landsting har präglats av krångliga zoner, dyra felinvesteringar och en hög kostnadsutveckling - utan att resenärerna blir fler. Dessutom har underhåll skurits ned för att nå en budget i balans. Socialdemokraterna vill att kollektivtrafiken ska vara en integrerad del av den moderna storstad som Stockholm är. Det måste vara enkelt och smidigt både att köpa biljetter och att resa i kollektivtrafiken. Så underlättar vi arbetspendling, breddar arbetsmarknaden och tar vara på miljön.

- Det vanstyre som präglar SL måste få ett slut. År 2013 förlorades nästan en halv miljard i biljettintäkter jämfört med budget. Och utvecklingen fortsätter, i maj 2014 är SL redan uppe i ett totalt biljettintäktstapp på 76 miljoner kronor mot budget. Det är uppenbart att Landstingsmoderaternas krångliga zonsystem skrämmer bort resenärer. Får vi vara med och styra landstinget efter valet kommer vi direkt att slopa zonerna och införa enhetstaxa. När resenärerna kan röra sig fritt och till samma pris i hela länet blir det enklare att söka och tacka ja till jobb längre bort från hemmet, säger Erika Ullberg (S), oppositionslandstingsråd och 2:e vice ordförande i SL.

- Resandeutvecklingen har inte alls ökat i den takt som förväntas. Den senaste prognosen jag sett visar att SL räknar med att resandet i kollektivtrafiken ökar med knappt 0,2 procent i år. Samtidigt har vi en befolkningsökning på runt 2 procentdet vill säga tio gånger så mycket. Om nedskärningarna i underhållet får fortsätta kommer ännu fler resenärer välja bort kollektivtrafiken. Det är lätt att dra paralleller till regeringens misslyckande med järnvägen. Vi måste omedelbart satsa på kollektivtrafiken så att det blir till ett självklart val för fler stockholmare. Men då krävs ett annat politiskt styre, säger Erika Ullberg (S).

Elin Tibell, 0707-37 43 34

Citat

Får vi vara med och styra landstinget efter valet kommer vi direkt att slopa zonerna och införa enhetstaxa. När resenärerna kan röra sig fritt och till samma pris i hela länet blir det enklare att söka och tacka ja till jobb längre bort från hemmet.
Erika Ullberg, trafiklandstingsråd i opposition och 2:e vice ordförande i SL