(S)-budgeten: Innovation och utveckling i ett Stockholm som växer

När Socialdemokraterna idag presenterade sitt förslag till budget för Stockholms läns landsting låg fokus på  kunskap, tillväxt och fler jobb. Socialdemokraterna vill skapa fler jobb genom en satsning inom sjukvårds- och läkemedelsområdet Life science. Åtgärder för att få kontroll på SL:s eskalerande budgetunderskott och smarta kollektivtrafikinvesteringar som ökar resandet var två andra huvudpunkter.

-          Landstinget har gott om resurser men de används på fel sätt. Idag ser vi hur skattepengarna i landstinget slösas bort på en överdimensionerad byråkrati, dyra konsulter, dålig kvalitetskontroll, investeringar med låg samhällsnytta och uselt genomförda upphandlingar. Dessutom förekommer det att skattebetalarnas egendom säljs till underpris utan konkurrens, som exemplet med vårdcentralen Serafen. Denna utveckling måste brytas. Vår budget sätter stopp för Moderaternas slöseri och tar istället sikte på hur vi ska investera skattebetalarnas pengar så det ger mer kollektivtrafik och vård för varje skattekrona, säger socialdemokraternas oppositionslandstingsråd Helene Hellmark Knutsson.

-          Om vi ska klara av befolkningsökningen måste vi prioritera trafikslag som verkligen ger nya resenärer. Moderaternas forcering av Spårväg city till Djurgårdsstaden innebär att mer angelägna utbyggnader som tunnelbana till Hagastaden/Nya karolinska sjukhuset i Solna och tvärbana Kista trängs undan. Det är grovt felaktig prioritering. Djurgårdsstaden kommer knappt ha några invånare jämfört med stadsdelarna längs tvärbana Kista, säger Helene Hellmark Knutsson.

- Astra Zenecas nedläggning av sin forskningsenhet i Södertälje måste ses som en allvarlig signal att stärka Life science som forskningsområde i Stockholmsregionen. Socialdemokraterna föreslår därför flera viktiga insatser, bland annat vill vi att landstinget tar initiativ för att knyta forskare inom neurologi som fram till nu varit verksamma vid AstraZeneca i Södertälje till den neuroligiska forskningen vid Karolinska universitetssjukhuset Huddinge. Vi vill också utreda hur de lokaler AstraZencas lämnar i Södertälje kan nyttjas patientnära medicinsk forskning och förenas med viss sjukvårdsverksamhet, säger Helene Hellmark Knutsson.

Korta fakta om S-budgeten:

• Oförändrad skatt, 12,10 skattekronor.
  • Oförändrad SL-taxa på 30-dagars kortet
  • Investering i tunnelbana till Nya Karolinska/Hagastaden. Start 2014.
  • Byggstart för tvärbana Kista 2014
  • Tillsätt en strategisk tunnelbaneutredning
  • Zonerna i SL-trafiken avskaffas och en enhetstaxa införs
  • Effektivitetskommission tillsätts för att understödja en förnyelse av sjukvården
  • Ny operationsbyggnad Karolinska Huddinge och planering för den s k Innovationsplatsen vid Karolinska Huddinge
  • Bilda en forsknings- och innovationsstrategiberedning med representanter från KI och KTH, för landstinget, och för den samlade life science industrin
  • Förstärkt ambulanssjukvård
  • Avgiftsfri barnsjukvård
  • Skärpt kontroll av vårdgivare, bl.a. oannonserade inspektioner

Malin Appelgren, pressekreterare, 070 - 737 41 64, malin.appelgren@politik.sll.se

Citat

Socialdemokraterna lanserar som första parti en konkret politik som stärker innovationsförmågan och ökar effektiviteten i både sjukvården och kollektivtrafiken.
Helene Hellmark Knutsson