S-budgeten: Tunnelbanan måste byggas ut för att öka resandet

Pressmeddelande från Socialdemokraterna i Stockholms län 2011-05-23

S-budgeten: Tunnelbanan måste byggas ut för att öka resandet När Socialdemokraterna idag presenterade sitt förslag till budget låg fokus på åtgärder för att sätta stopp för slöseriet med skattebetalarnas pengar och smarta investeringar som ger mer vård och kollektivtrafik för pengarna.

- För att vi ska få vår region att växa måste vi bygga ut den kapacitetsstarka kollektivtrafiken. Här är tunnelbanan oslagbar. Det är galet att Moderaterna infört byggstopp för tunnelbanan. Utbyggnaden av tunnelbanan, först till Nya Karolinska sjukhuset i Solna därefter till Nacka, är de absolut viktigaste kollektivtrafikinvesteringarna i vår region. Om inte tunnelbana byggs ut kommer resenärsintäkterna utebli och Stockholms roll som landets ekonomimotor snart tillhöra historien, säger Helene Hellmark Knutsson, oppositionslandstingsråd för Socialdemokraterna.
- Moderaterna missköter SL:s ekonomi. Underskottet överstiger nu en halv miljard och ännu har ingenting gjorts efter revisorernas hårda kritik av undermålig avtalsuppföljning och projektstyrning. Slöseriet ökar till och med genom en provisorisk förlängning av världens dyraste spårvagn, NK-Expressen. Vi menar att priset på SL:s 30-dagarskort kan hållas lägre än Moderaternas chockhöjning om slöseriet stoppas. När kollektivtrafiken byggs ut kan höjda priser inte uteslutas, men det är helt fel att skicka notan för det pågående slöseriet till resenärerna. För att snabbt öka resandet föreslår vi att zonerna avskaffas och att en enhetstaxa införs, säger Helene Hellmark Knutsson.
- Även i sjukvården behöver skattebetalarnas pengar användas smartare. Vi föreslår att en Effektivitetskommission tillsätts med deltagande av utländsk expertis. Vi måste också se till att bygget av Nya Karolinska sjukhuset inte medför en kraftigt reducerad barnsjukvård. Därför anser vi att Astrid Lindgrens barnsjukhus måste behållas under en övergångsperiod även efter 2016 och att en förstärkning av barnsjukvården vid Karolinska Huddinge ska inledas, säger Helene Hellmark Knutsson.
Korta fakta om S-budgeten: ? Oförändrad skatt, 12,10 skattekronor.
? Minskad central administration i landstingets samtliga förvaltningar och bolag.
? Ökad effektivitet i sjukvården och stopp för det pågående slöseriet i kollektivtrafiken.
? Ökad närsjukvård och dagkirurgi och helt nya ekonomiska styrsystem.
? Vårdvalets ersättningssystem ändras så att hänsyn tas till vårdbehov och den ojämlika folkhälsan.
? Patientens ställning stärks genom bl.a. ökade möjligheter till fri tidsbokning.
? Fler vårdplatser och ett program för att använda vårdplatserna effektivare, bland genom minskade patientskador och vårdrelaterade infektioner.
? Investering i tunnelbana till Nya Karolinska/Hagastaden. Start 2013.
? Investering i tunnelbana Kungsträdgården via Sofia till Nacka Forum. Start 2017.
? Priset på SL:s 30-dagar kort sätts till 740 kronor.
? Zonerna i SL-trafiken avskaffas och en enhetstaxa införs – 25 kronor per resa.

Presskontakt: Malin Appelgren, pressekreterare, 070 – 737 41 64, malin.appelgren@politik.sll.se www.socialdemokraterna.se/stockholm