(S)jukvårdsvalet 2014: Tillsätter expertgrupp för en bättre sjukvård

Socialdemokraternas oppositionslandstingsråd Helene Hellmark Knutsson har tillsatt en expertgrupp för att hitta de bästa lösningarna för Stockholms sjukvård, inför ett maktskifte 2014. Om detta skriver SvD idag. "De problem vi idag ser i Stockholms sjukvård med läkare som drunknar i administration, en förlossningsvård i kris och överfulla akutmottagningar är en konsekvens av kortsiktiga beslut och bristande politisk styrning av sjukvården" säger Helene Hellmark Knutsson.

- En trygg och bra sjukvård bygger på långsiktig planering och på ledarskap. Därför har jag som en del i ett långsiktigt förändringsarbete tillsatt en expertgrupp. Jag är övertygad om att ett brett samarbete med olika professioner är rätt väg fram. Så hittar vi de bästa lösningarna för att rusta och utveckla sjukvården för att möta de utmaningar som följer av ett växande Stockholm och en allt äldre befolkning. Utöver expertgruppen är kontakten med fackförbund, personal och patientföreningar mycket viktig, säger Socialdemokraternas oppositionslandstingsråd Helene Hellmark Knutsson.

- Socialdemokraterna har ofta fastnat i ett "systemtänk" där politiken tror sig ha svaret på allt. En viktig insikt som växt fram hos mig under en längre tid och stärkts under arbetets gång är att vi politiker inte ska gå in och detaljstyra sjukvården, det ska vi lämna till proffsen inom sjukvården. Däremot har vi politiker ett strategiskt helhetsansvar. Det är en uppgift jag tar på största allvar, säger Helene Hellmark Knutsson.

- I Stockholm har vi vant oss vid att ligga i framkant med nästan flest läkare per invånare. Det är bra. Ändå har de knappt någon tid över för patienterna. Istället för att ta de beslut som krävts har Filippa Reinfeldt lämnat allt ansvar till marknaden. Det måste ske en förändring. Vi måste bort från dagens marknadssystem med extremt detaljerade prislistor där man måste rapportera varje litet ingrepp. Vi ska ha färre men hårda krav som ska utvärderas och analyseras där resultatet för patienten ska vara avgörande, säger Helene Hellmark Knutsson.

Information om Expertgruppen:
Syftet med expertgruppen är att samla in kunskap och forskning om hur hälso- och sjukvården fungerar och vad som krävs för att utveckla en sjukvård för framtiden i Stockholms läns landsting och att förbereda och planera förändringar inom hälso- och sjukvården inför ett maktskifte i SLL efter valet 2014.

Expertgruppen består av ledande företrädare inom sjukvård, forskning, från medicin och ekonomi, privat och offentlig sektor. Gruppen leds av Helene Hellmark Knutsson.

I expertgruppen ingår bland annat:
·         Thomas Berglund – Vd Capio
·         Patric Källman – Senior partner Vasco Advisers
·         Anders Lönnberg – Landstingsledamot i SLL (S), tidigare bla statssekreterare på    Socialdepartementet
·         Billie Pettersson – PhD, Associate Director, Public Policy, Merck, Sharp & Dohme (MSD)
·         Hans Winberg – Generalsekreterare Leading Health Care, styrelseledamot Karolinska Universitetssjukhuset

Arbetet kommer utmynna i ett antal förslag på hur Socialdemokraterna vill styra Stockholms läns landstings sjukvård efter valet 2014. Förslagen kommer att presenteras under våren.

Malin Appelgren, 0707-37 41 64