(S) kräver en oberoende extern granskning av strump-upphandlingen

Förra veckan avslöjades landstingets dyra strumpavtal där stödstrumpor fått  kosta 6000 kronor paret - när det finns alternativ för 100 kronor.  Nu kräver Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting att den rekorddyra upphandlingen granskas av en extern utredare.

Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting anser att förtroendet för Alliansens hantering av skattemedel och förmåga att kunna genomföra komplexa upphandlingar successivt har urholkats av hanteringen av NKS, Vårdvalens kostnadsexplosion och nu senast det så kallade ”strumpavslöjandet”.

– Vi behöver en oberoende extern granskning som kan gå till botten med hur den styrande alliansminoriteten hanterar våra skattemedel. Strumpavtalet är bara ett i raden av dåliga upphandlingar och affärer som landstingsmoderaterna drivit igenom, säger Erika Ullberg (S) finanslandstingsråd i opposition, Stockholms läns landsting.

Socialdemokraterna kommer under dagens landstingsfullmäktige kräva besked från Alliansen om man stödjer kravet på en oberoende extern granskning av upphandlingen.

Bakgrund:

• Upphandlingen, som vanns av medicinleverantören Onemed 2014, beräknades från början kosta en halv miljard kronor under fem år. Men redan efter första året var man uppe i den summan.
  • Efter avslöjande förra veckan slöt förvaltningen ett avslutningsavtal på två år som ger leverantören intäkter på uppemot 450 miljoner kronor per år till 2018.
  • I söndags framkom nya uppgifter om att slutavtalet innehåller ett avsnitt där landstinget förbinder sig att vara en positiv referens åt leverantören vid framtida upphandlingar.

Presskontakt: Göran Gutiérrez-Aranda,  070- 737 35 34